Venstre vil tillate sterkøl i butikk

Venstre og Sveinung Rotevatn vil gjøre det mulig å få dobbelt statsborgerskap.
Foto: Silje England Garshol

Dagligvareforretninger kan i dag selge øl med alkoholstyrke opp til 4,7 prosent. Venstre foreslår å heve grensen til 7 prosent. – Norsk ølkultur har utviklet seg, og regelverket bør følge etter, sier stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Frem til 1993 var det tillatt å selge sterkøl i dagligvareforretninger. I 1992 vedtok Stortinget å stramme inn reglene, og øl over 4,7 prosent, som de klassiske juleølene, ble henvist til Vinmonopolet.

Gunstig for en næring i vekst

– Da Stortinget senket grensen fantes det 15 bryggerier i Norge, som alle brygget de samme øltypene med omtrent samme alkoholstyrke. I dag finnes det over 160 norske bryggerier, som brygger et stort antall øltyper og -stiler, som ofte ligger mellom 5,5 og 7 prosent alkoholstyrke, sier Guri Melby, som la frem forslaget i Stortinget lørdag.

Venstre mener et en liberalisering av regelverket for omsetning av øl i dagligvareforretninger vil være gunstig for den voksende bryggerinæringen. De vil kunne selge en vesentlig større del av sitt sortiment til butikker, og de vil også, dersom de har salgsbevilling, kunne selge en større del av egen portefølje fra eget bryggeri eller i spesialforretninger for øl. Slik forretninger er i dag vanskelig å etablere på grunn av grensen for alkoholinnhold i varer solgt utenfor Vinmonopolet.

Venstre om: Lokal matproduksjon

– Det er også flere steder i landet det er lang avstand til nærmeste Vinmonopol, og en økt alkoholgrense vil gi et bedre utvalg av drikkevarer med lav alkoholstyrke i nærbutikken, noe som gir større valgfrihet for forbrukerne.

Tilpasset dagens forbruksmønster

Forbruksmønsteret for øl har gjennomgått en betydelig endring de senere årene. I følge statistikk fra Statens institutt for rusmiddelforskning (Sirus) har forbruket av sterkøl doblet seg i Norge mellom 2001 og 2010, mens forbruket av brennevin i samme periode har vært noenlunde stabilt.

– Dersom man åpner for salg av sterkøl i dagligvareforretninger, vil det bli mulig for forbrukere å oppsøke et bredere utvalg øl uten å måtte ta turen mellom brennevinshyllene man finner i Vinmonopolets butikker, sier Rotevatn.

Å vri forbruket fra alkoholsterke produkter som brennevin til alkoholsvakere produkter som øl vil være i tråd med både Norges alkoholpolitiske målsetninger og være gunstig for folkehelsen, mener Venstre.

– Øl er i større grad blitt et kulturprodukt, og folk etterspør i større grad utradisjonelle og nye øltyper. Kunnskapsnivået er hevet, og det arrangeres i dag en rekke kurs for både ølsmaking og hjemmebrygging. Å tillate salg av et bredere ølsortiment i dagligvarebutikker er en naturlig oppfølging av denne utviklingen, sier Guri Melby.

Vil du også ha sterkøl i butikk? Støtt oss ved å bli medlem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**