Krever nye virkemidler mot luftforurensing raskt

Foto: Sveinung Bråthen

Når temperaturen synker opplever mange av de store byene helsefarlig luftforurensing, blant annet som følge av utslipp fra privatbiler og tungtransport. Venstres Guri Melby mener regjeringen har brukt alt for lang tid på å gi kommunene virkemidler til å bekjempe luftforurensningen, og krever at Høyre tar ansvar for å få opp tempoet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Stortinget behandlet 17. mars 2015 Venstres forslag om å gi kommunene flere virkemidler for å redusere luftforurensingen. Det ble vedtatt at regjeringen skulle komme tilbake til stortinget med forslag til virkemidler i storbyene som kan begrense bilbruk på riksveiene i perioder der luftforurensningen er høy, og gi kommunene hjemmel i vegtrafikkloven til å opprette lavutslippssoner.

– Høyre har latt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) jobbe i sneglefart med oppfølgingen av disse sakene, sier Melby til VG.

Da Melby var miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, fremmet hun sammen med Høyre og Krf en rekke forslag for å redusere spredningen av svevestøv og NoX-utslipp i byen. Flere av disse tiltakene kunne imidlertid ikke gjennomføres på grunn av manglende lovhjemler eller manglende samarbeidsvilje fra statlige myndigheter. Dette gjaldt blant annet innføring av lavutslippsoner og forbud mot bruk av dieselbil på dager med høy luftforurensing.

Høyre må ta lederskap og sørge for at samferdselsministeren får fortgang i arbeidet mot luftforurensing i de store byene

Guri Melby

– Mitt inntrykk er at Solvik-Olsen jobber raskt med de sakene han er mest interessert i, men somler med å følge opp stortingsvedtak han uenig i. Høyre ville ta disse virkemidlene i bruk lokalt, men regjeringspartiet Høyre har ikke villet gi sine lokalpolitikere virkemidlene de har bedt om, sier Melby.

– Høyre må ta lederskap og sørge for at samferdselsministeren får fortgang i dette arbeidet hvis de ønsker å ha troverdighet i miljøpolitikken ved neste valg, sier Melby.

Luftforurensing i spørretimen

Onsdag 13. januar tok Venstres nestledere Ola Elvestuen og Terje Breivik opp luftforurensing i Stortingets spørretime med statsminister Erna Solberg.

– Stortinget har vedtatt at vi skal ha lavutslippssoner eller miljøsoner i de store byene. Vi har bedt om en utredning av forbud mot enkelte drivstofftyper, og at man skal kunne begrense bilbruk på riksveiene i perioder da det er høy luftforurensning. Det er gjort mange vedtak i Stortinget, men ingen er ennå kommet tilbake og blitt direkte virkemidler som byene kan bruke. Når vil regjeringen legge fram disse sakene, spurte Elvestuen.

Statsministeren svarte ikke konkret på når disse sakene vil bli lagt frem fra regjeringen.

Terje Breivik fulgte opp med spørsmål om situasjonen i Bergen.

– Jeg har med stor interesse lest brevet som statsministeren har sendt til Bergen kommune, der hun skriver at kommunen har mange verktøy å ta i bruk, og at de som mangler, kan de søke staten om å få. Mellom linjene leser jeg at det nærmest er automatikk i at søknadene blir imøtekommet. Da er det vanskelig å forstå at regjeringen ikke tar steget fullt ut og gir Bergen og andre byer fullmakt til å bestemme selv hvilke tiltak de vil iverksette. Hva er poenget med å kaste bort tid på dette unødvendige byråkratiet, spurte Breivik.

Hele utvekslingen om luftforurensing i spørretimen kan leses på Stortingets nettsider

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**