– Foreldre må ansvarliggjøres for mobbing

Abid Q. Raja
Foto: Venstre

I et intervju med TV2-Nyhetene lørdag 16. januar tar Venstres Abid Q. Raja til orde for å ansvarliggjøre foreldre i større grad i mobbesaker. – Foreldre til barn som mobber må kalles inn til samtale, til læreren og til rektor. De må få mobbekurs, og om nødvendig må det også tas kontakt med barnevernet, sier Raja til TV2.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Mobbingen blir jo lært hjemme. Barn lærer jo veldig mye på hjemmebane av sine egne foreldre, hvordan de omtaler ektefelle, barnas venner eller deres foreldre. Hvis du ser på fotballkamp og laget ditt ikke scorer mål, og så roper ut: «Faen ta deg, din jævla apekatt! Sett den ballen i mål!», så lærer barna at det er greit å snakke til andre på den måten, sier Raja, som selv opplevde å bli mobbet på skolen.

- Vi trenger en debatt om hvor langt foreldreansvaret strekker seg når barn mobber. Alt antimobbearbeidet skolene gjør kan være bortkastet hvis det ikke følges opp hjemme, sier Abid. Q Raja.
– Vi trenger en debatt om hvor langt foreldreansvaret strekker seg når barn mobber. Alt antimobbearbeidet skolene gjør kan være bortkastet hvis det ikke følges opp hjemme, sier Abid. Q Raja.

– Lærerne visste det og så det, men de gjorde ikke noe med det. Jeg er glad for at situasjonen er en annen i dag, med lærere og rektorer som tar et større ansvar for å forebygge og bekjempe mobbing, men det er fremdeles mye som må gjøres for at alle barn skal få en mobbefri skolegang, sier Raja.

Leder landsmøteforberedende gruppe

Venstres landsmøte i 2016 vil ha oppvekst som tema. Raja leder en arbeidsgruppe som skal forberede det faglige innholdet og sette i gang en debatt om hvordan oppvekstpolitikken kan forbedres.

– Mobbing er et av de viktige temaene vi vil ta opp på landsmøtet, men vi foreslår også debatter om innholdet i SFO og i barnehagen, psykisk helse og flere andre temaer som er viktig for dagens barn og unge, sier Raja. Han håper mange gode krefter, også utenfor partiet, vil engasjere seg i debatten.

Kampen mot mobbing er et ansvar som må deles av mange. Vi som foreldre har et stort ansvar

Abid Q, Raja

– Jeg har fått mange henvendelser etter TV2-innslaget, både fra foreldre, lærere og elever. Kampen mot mobbing er et ansvar som må deles av mange. Skolene har ansvaret for å sikre elevene et godt psykososialt miljø, men vi som er foreldre har også et stort ansvar for hvordan vi fremstår som forbilder for våre barn, og hvordan våre barn oppfører seg mot andre barn, sier Raja.

Les saken og se video på TV2.no

– Jeg mener vi har kommet et godt stykke på veien i å bevisstgjøre skolene og å utvikle forskjellige programmer mot mobbing, men vi trenger også en debatt om hvor langt foreldreansvaret strekker seg. Det er ingen tvil om at voksne påvirker hvordan barn oppfører seg, og alt antimobbearbeidet skolene gjør kan være bortkastet hvis det ikke følges opp hjemme, avslutter Raja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**