Vil ha omkamp om asylinstruks

Bilde: www.fn.no

Venstre-leder Trine Skei Grande ber regjeringen gjøre om instruksen som åpner for omstridte asylreturer til Russland. Hun mener dagens praksis går på rettssikkerheten løs.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Vi vil bruke vår posisjon til en omkamp når regjeringens forslag til innstramminger i asylpolitikken kommer til behandling på Stortinget, sier Grande til NTB.

Venstres leder Trine Skei Grande vil ha omkamp om regjeringens asylinstruks.

– Vi er for å sende asylsøkere med langvarig oppholdstillatelse i Russland tilbake over grensen. Det samme gjelder asylsøkere som har bodd der lenge, men som fikk visumet trukket tilbake av russiske myndigheter på grensa, sier Grande, men understreker at Norge må forsikre seg om at returene er i tråd med våre internasjonale forpliktelser, og at vi ikke returnerer mennesker som risikerer å bli sendt videre til tortur eller forfølgelse.

Les mer i Nettavisen

– UNE er den rettsstatsinstansen som skal sikre at vi ikke bryter med andre lovvedtak gjort i Stortinget, med Grunnloven og med de internasjonale konvensjonene vi er for. Derfor var vi veldig kritisk til at man gikk for et hastevedtak og også åpnet for å overprøve vår rettsstats sikringsinstans i samme vedtak. Jeg er redd for at vi nå har abdisert det forumet som skal sjekke at vi gjør ting skikkelig, samtidig som vi har laget en hurtigbehandlingsprosedyre, som vi ikke får sikret at følger de internasjonale konvensjonene som vi faktisk skal følge, sa Grande da Stortinget debatterte saken tirsdag 19. januar.

– Det blir som å hasteinnføre en ny straffelov, for så å suspendere Høyesterett, utdyper hun ovenfor NTB.

Debatt i Stortinget

Uttransporteringen av asylsøkere til Russland bygger på en instruks fra regjeringen til Utlendingdirektoratet (UDI) og Utlendingnemda (UNE) om at Russland som hovedregel skal anses som et trygt tredjeland. Venstre mener UNE er en viktig garantist for rettsikkerheten for asylsøkere, og mener nemda må fungere som en uavhengig, juridisk instans, uten politiske føringer om tryggheten i enkeltland. Venstre stemte derfor mot å gi regjeringen adgang til å instruere UNE på den måten som er gjort.

Her kan du se innlegget Trine Skei Grande holdt i Stortinget om returer til Russland. Innlegget er også gjengitt som tekst nedenfor. Hele debatten kan leses på stortingets nettsider.

Video fra Stortinget.no

Trine Skei Grandes innlegg 19. januar

President,

Jeg synes det er bra at vi har et storting som kan kaste seg rundt og gjøre vedtak når vi får slike utfordringer på oss. Men jeg vil påpeke at da må man også være mer varsom, da må man også være mer lydhør, for det er en grunn til at vi over tid har utviklet de grundige, gode saksbehandlingsprosedyrene vi har i Norge. Derfor er det viktig at vi er lydhøre og lytter mer til organisasjonenes innvendinger når vi gjør hastevedtak uten grundige høringer og offentlig debatt.

Venstre stemte under den saken mot å instruere Utlendingnemda (UNE). Grunnen til det var at UNE er den rettsstatsinstansen som skal sikre at vi ikke bryter med andre lovvedtak gjort i Stortinget, med Grunnloven og med de internasjonale konvensjonene vi er for. Derfor var vi veldig kritisk til at man gikk for et hastevedtak og også åpnet for å overprøve vår rettsstats sikringsinstans i samme vedtak. Jeg er redd for at vi nå har abdisert det forumet som skal sjekke at vi gjør ting skikkelig, samtidig som vi har laget en hurtigbehandlingsprosedyre, som vi ikke får sikret at følger de internasjonale konvensjonene som vi faktisk skal følge.

Det er et stort ansvar som ligger på statsråden, som må kunne forsikre oss om at vi verken sender folk tilbake til forfølgelse og krig eller bryter noen av de internasjonale konvensjonene. Hun må også kunne love oss at vi ikke kommer til å bli dømt for det i noe forum. Jeg er for å ha et Storting som kan kaste seg rundt og gjøre grep når noe utfordrer oss, men når vi setter både høringer og vedtaksprosedyrer til side og de rettsinstansene vi har laget for å kontrollere dem, til side, da gambler vi med veldig mange viktige verdier i det norske samfunnet samtidig.

Venstre støtter at de som har hatt opphold lenge i Russland, skal kunne sendes tilbake til Russland, men vi må også innrømme at Russland ikke er det landet som holder menneskerettigheter høyest. Venstre har et søsterparti i Russland, som opplever forfølgelse på mange nivå. Når vi ser hvordan de som er i politisk opposisjon i det landet, kjemper for sin rett til å kjempe politisk, står det i et grelt lys at vi nå skal sende asylsøkere tilbake uten den individuelle vurderingen som jeg mener alle har rett til utfra rettsstatsprinsippene vi står for.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**