Årsberetning 2015

Styret har hatt følgende sammensetning i 2015:

Bjørn Brodwall leder
Jim Smestad politisk nestleder
Else-Marit Sætaberget organisatorisk nestleder
Elisabeth Myrstad økonomiansvarlig
Sebastian Straumesheim-Rønsen sekretær
Liv Østerberg profilering og PR
Joshua Lønnmark representant for UV

Terje Tonstad   varamedlem
  varamedlem

Antall betalende medlemmer for 2015: 17

Det løpende arbeidet i styret har vært preget av forberedelse av kommunevalgkamp. Møtene hadde frem til endelig vedtatt program den 24.03.2015 preg av arbeidsmøter der man gjennomgikk og reviderte første forslag som ble presentert av programkomiteen i november 2014 og som ble sendt på høring til alle medlemmer. Programkomiteen har bestått av Bjørn Brodwall, Jim Smestad, Else-Marit Sætaberget og Sebastian Straumsheim-Rønsen. Det innkom få tilleggs- eller revisjonsforslag til komiteen.

Den endelige kommunevalglisten besto av 24 navn, hvorav 11 kvinner. Av de 5 første, som var de kulminerte på listen, var 2 kvinner. Jim Smestad, førstegangsvelger, var yngstemann og nr 2 på listen. Han ble vår innvalgte representant i kommunestyret. Blant de 5 første var det god generasjonsfordeling med en fra hvert 10-år fra 1950 til 1990.

For øvrig var det en sterk ungdomsliste.

Foruten det som har vært rene arbeidsmøter, har det vært avholdt 3 formelle styremøter i løpet av våren 2015. Under valgkampen var det noen morgenaksjoner på Sørumsand stasjon. Det har vært avholdt stand i Sørumsand hver helg og noen ganger i Frogner fra valgkampen startet etter sommerferie og frem til valgdagen. Selv om vi hadde en god liste med mange unge, var det lite tid disse hadde for deltakelse i selve valgkampen.

Else-Marit, Bjørn og Jim har også hatt innlegg i Romerike Blad og Indre Akershus Blad. I den utstrekning vi har mottatt tilbakemeldinger på slike, har de vært udelt positive.

Sørum Venstre manglet 17 stemmer for å oppnå 2 mandater i kommunestyret. Vi hadde håpet og trodd på et resultat der minst disse 17 stemmene hadde blitt fanget opp, og gitt oss de 2 mandatene vi arbeidet for å oppnå. Årsaken til at det ikke lyktes, til tross for gode tilbakemeldinger er antagelig sammensatt. Den eneste konkrete tilbakemeldingen vi har mottatt er fra velgere som uttalte at de hadde tenkt å stemme Venstre inntil det ble kjent at man gikk for et samarbeid for skifte av ordfører, et samarbeid som involverte Frp.

Etter at resultat forelå, ble det enighet med KrF om at man i forhandlinger om konstituering av nytt kommunestyre, valg av ordfører m.v. skulle fremstå som en enhet. Vi forsøkte å etablere en bredest mulig allianse mellom partiene i kommunestyret ved å initiere til dialog mellom H og Ap. Etter flere runder valgte Ap å bryte. Det ledet hen til en bred støtte mellom H, Frp, Sp, KrF og V om ordførerbytte i kommunen. For V ledet det til en god representasjon i utvalg og råd.

Det vises for øvrig til Jim Smestads rapport med evaluering av valgkampen og valgkampresultatet. Denne vedlegges årsberetningen.

Frem til konstituering i kommunestyremøte den 28.10.2015 medgikk all tid og alt arbeid til forhandlinger med øvrige partier. Etter konstituering har det vært vanskelig å mobilisere styret. Målsettingen har vært å få laget et team rundt Jim Smestad, der man tematisk kan dele på forberedelsesoppgavene. Dette er ikke etablert pr avleggelse av årsberetning.

Som for tidligere år har Else-Marit klart å profilere Venstre på en god måte i flere saker i kommunestyret. Vi takker henne for arbeidet i forrige kommunestyreperiode.

For styret

Bjørn Brodwall