Venstre sier nei til alle innstrammingsforslagene til regjeringen

Trine Skei Grande, Ola Elvestuen og Terje Breivik
Venstres ledertrio, Trine Skei Grande, Ola Elvestuen og Terje Breivik, Foto: Bård Ek

Venstres Stortingsgruppe slakter Listhaugs asylinnstramminger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Høringsfristen for regjeringens forslag til endringer i utlendingsloven gikk ut fredag 5. februar. En rekke høringsinstanser har uttalt seg kritisk til regjeringen og 40 forslag i utlendingsloven, og flere har sammen med Venstre hevdet at en del av forslagene bryter med folkeretten. I dag besluttet Stortingsgruppen til Venstre å forkaste alle forslagene fra regjeringen.

– Vår oppfordring er å legge hele avtalen i skuffen, og forholde seg til forliket som ble inngått i november. Regelendringene er dårlige, det går for langt, og høringen viser at det er feil. Vi går imot helheten fordi den ikke er vurdert som en samlet enhet, påpeker Venstre-leder Trine Skei Grande.

Må forholde oss til internasjonale konvensjoner

De mest kontroversielle punktene i forslaget for Venstres del, var knyttet til innstramminger vedrørende familiegjenforening, midlertidig opphold til enslige mindreårige asylsøkere og manglende realitetsbehandling av asylsøknader ved den russiske grensen.

– Vi er med på innstramming, men ikke med det å bryte internasjonale konvensjoner, barnekonvensjonen, flyktningkonvensjonen og andre rettsstatsprinsipper, sier Grande videre.

Det er forventet at regjeringen vil legge frem et forslag for Stortinget en gang før påsken.

Nettsaken er basert på VGs artikkel “Venstre slakter Listhaugs asylinnstramminger” fra 10.02.16. Les hele saken her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**