Uttalelse: En human asylpolitikk

Asylsøkere fra Syria ankommer kysten av øya Lesbos
Asylsøkere fra Syria ankommer kysten av øya Lesbos, Foto: Unicef

Som et liberalt parti er det for Venstre en selvfølgelighet at de som har mulighet hjelper de som trenger det. De som har best mulighet til å hjelpe, har en spesiell plikt til å gjøre nettopp dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Vestfold Venstre mener Norge som et av verdens aller rikeste og velorganiserte land må være sitt ansvar bevisst. Det er allikevel klart at vi må prioritere de menneskene med størst behov for beskyttelse og nødhjelp. Derfor mener Vestfold Venstre at tiltakene innført i forbindelse med asylforliket var riktige.

Flyktningsituasjonen like på utsiden av Europas grenser er svært krevende. Utviklingen i Syria vil legge enda mer press på landene i Midt-Østen og i Europa. Venstre mener derfor at det er riktig å trappe opp den finansielle støtten til både nødhjelp og utvikling i krisens nærområder. Samtidig er det avgjørende at alle land i Europa tar et felles ansvar for de som har størst behov for beskyttelse.

Vestfold Venstre kan av den grunn ikke akseptere så vidtrekkene, så begrensende og så urettferdige, innstramningsforslag som er fremmet av regjeringen. Vi mener vi at det er på høy tid å sette ned foten og si i fra at dette er en politikk Venstre ikke kan være med på.

Vestfold Venstre er særlig bekymret for den usikkerheten mindreårige asylsøkerne vil bli rammet av som følge av endringer i utlendingslovgivningen. Det er spesielt viktig at barnekonvensjonen art 20.1. om barns særlige rett til beskyttelse blir fulgt. Det er sterkt beklagelig at regjeringen ikke i større grad vektlegger barns behov for en trygg og forutsigbar oppvekst.

Derfor vil vi:

• At Venstre går imot de varslede endringene i utlendingslovgivningen når denne kommer til behandling i Stortinget
  • At Norge øker sin støtte til frivillige organisasjoner som arbeider i og rundt kriseområdene
  • At Norge tar initiativ til at alle EØS-land har en permanent ordning med å kunne utstede humanitære visum ved alle ambassader, samt at asylprosessen kan startes i krisens nærområder
  • At flyktninger og asylanter får mulighet til å søke midlertidig arbeidstillatelse så snart de er registrert
  • At behandlingen av mindreårige asylsøkeres oppholdstillatelse skal være endelig
  • Gå imot regjeringens forslag om et økt krav til «minsteinntekt» over tre år i forbindelse med familiegjenforening

Uttalelsen ble vedtatt av Vestfold Venstres fylkesårsmøte 13. februar 2016

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**