Bedre sosiale rettigheter for selvstendige næringsdrivende

Trine Skei Grande
de mange statlige arbeidsplassene vi har i Norge må fordeles mye bredere enn de har blitt de siste ti årene, skriver Trine Skei Grande, Foto: Hans Andreas Starheim

I en interpellasjon til statsminister Erna Solberg i Stortinget 15. mars, tok Venstres leder Trine Skei Grande opp ulike tiltak for å få flere gündere i Norge. – Arbeidsledighet, økt flyktningankomst og overgang til et klimanøytralt samfunn er utfordringer som krever at vi verdsetter gründerskap og innovasjon mye høyere enn det vi gjør i dag, sa Skei Grande i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Vi vet at en av de viktigste grunnene til at folk vegrer seg for å starte egen bedrift er de dårlige sosiale rettighetene for selvstendig næringsdrivende. Større trygghet i hverdagen vil gjøre det mer attraktivt for flere å bli gründere. Dette er kanskje spesielt viktig for kvinner, som vi vet er i mindretall blant de som starter nye bedrifter, sa Skei Grande.

Trine Skei Grande

Statsminister Erna Solberg svarte at regjeringen har besluttet å gå gjennom vilkårene for selvstendige næringsdrivende, og spesielt se på forholdet mellom innbetalingene til folketrygden og de sosiale rettighetene man som selvstendig næringsdrivende har krav på. Samtidig viste statsministeren til at selvstendige næringsdrivende nå vil få rett til å heve dagpenger i tolv måneder, mot ni måneder i dag.

Se hele interpellasjonsdebatten på Stortinget.no (Video)

– Det er viktig å sørge for at man har en sikkerhet når man er gründer, sa Solberg fra Stortingets talerstol.

Fornøyd med signalene

– Dette var en gledelig nyhet. Vi har jobbet knallhardt for å bedre de sosiale rettighetene. Nå endelig kan det se ut som det begynner å skje noe. Dagens regelverk er urimelig, og det er på høy tid å få gjort noe med det så flere tar sjansen på å starte for seg selv, sier Skei Grande.

- Det er på høy tid å gi gründere bedre sosiale rettigheter, sa Trine Skei Grande i en interpellasjon til statsminister Erna Solberg 15. mars.
– Det er på høy tid å gi gründere bedre sosiale rettigheter, sa Trine Skei Grande i en interpellasjon til statsminister Erna Solberg 15. mars.

Mens vanlige lønnsmottakere har rett på 100 prosent sykelønn fra første sykedag, har selvstendig næringsdrivende kun rett på 65 prosent fra dag nummer 17. I tillegg kan selvstendig næringsdrivende få skattefradrag for pensjonssparing på inntil 4 prosent av lønn (opptil 12 ganger folketrygdens grunnbeløp, mens vanlige lønnstakere kan få fradrag for inntil 8 prosent.)

Omstilling

Skei Grande mener regjeringen må legge til rette for flere gründere og nyetableringer. Dette er spesielt viktig i en tid hvor oljeprisfallet fører til stigende arbeidsledighet og nedgang for deler av norsk næringsliv. Klimakrisen og flyktningstrømmen øker behovet for omstilling, poengterer Venstre-lederen.

Hun viste i debatten til at så mange som 50.000 oljejobber vil være borte innen 2017. Fritak for arbeidsgiveravgift for mindre oppstartsbedrifter og økt minstefradrag for selvstendig næringsdrivende er blant Venstres forslag for å lette overgangen til en mindre oljeavhengig økonomi.

Statsministeren svarte at omstilling og gründerskap er «grunnleggende for regjeringens arbeid».

– Regjeringen har som ambisjon at Norge skal bli et av de mest innovative landene i Europa. Vi skal ikke ha én vekstmotor, men flere, sa Solberg, som la til at innvandrere og flyktninger ikke bare er en utfordring for Norge.

– De representerer en mulighet på lengre sikt. Mange av våre nye statsborgere vil bidra med mye nytt og mange nye arbeidsplasser i tiden som kommer, sa hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**