Bybane, fortetting og kulturhus må sees i sammenheng

Foto: Francisco Munoz

Bydelslaget til Høyre og Venstre i Fyllingsdalen har en felles uttalelse om bydelens fremtid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Fyllingsdalen bydel har en spennende tid foran seg. Bybanen skal bygges hit og en ny områdereguleringsplan skal vedtas. Disse to tingene vil passe godt sammen. For at fortettingen skal kunne skje på en bærekraftig måte må persontransport hovedsakelig basere seg på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Da vil det passe godt at Bybanen vil ha stopp i bydelens sentrale deler sammen med et velfungerende busstilbud. I tillegg kan en bruke en eventuell rømningstunnel til Bybanen som sykkeltunnel.

En stor utbygging og fortetting av bydelen kan likevel medføre uheldige konsekvenser. Hvis ungdommer som ikke driver med idrett eller annen organisert aktivitet ikke har andre fritidstilbud, risikerer man at de blir en del av uheldige miljø. Dette har vi sett i andre bydeler som vokster raskt. Derfor ønsker Fyllingsdalen Høyre og Fyllingsdalen Venstre å sende signaler til Byrådet om at kulturhus må realiseres i forbindelse med byggingen av Bybane og realisering av ny områdereguleringsplan.

Bydelen lider i dag av mangelen på en egnet arena for musikk, kunst, kultur og andre aktiviteter. Et kulturhus kan bli et knutepunkt for bydelens innbyggere, noe som vil være spesielt viktig for en bydel i vekst.

Fyllingsdalen Høyre og Fyllingsdalen Venstre ønsker derfor:

• At den foreslåtte utbyggingen skal skje på en bærekraftig måte hvor persontransporten hovedsakelig skal skje med kollektivbruk, sykkel og gange.
  • At en eventuell rømningstunnel til Bybanen skal brukes som en sykkeltunnel.
  • At Kulturhuset må realiseres i forbindelse med bygging av Bybane og realisering av ny områdereguleringsplan.

Av Chris Jørgen K. Rødland, Leder Fyllingsdalen Høyre og Ingrid Nergaard Fjeldstad, Leder Fyllingsdalen Venstre.

Kronikken stod på trykk i Sydvesten, tirsdag 12. april 2016.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**