Venstres 30 tiltak for flere arbeidsplasser

Terje Brevik
Foto: Jo Straube

Stortingsrepresentantene Terje Breivik, Iselin Nybø og Pål Farstad la lørdag frem en 30-punkts tiltakspakke for å skape arbeidsplasser på Vestlandet, verdt 4,5 milliarder. Tiltakspakken ble lagt frem på Venstres landsmøte i Tønsberg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– Det er krise på Vestlandet, og derfor en krise for Norge, innledet finanspolitisk talsperson Terje Breivik.

Han presenterte dagens virkelighetsbilde:

– Nå har vi har passert 40 000 som har mistet jobben i oljerelaterte næringer. Dermed går også tempoet i det grønne skiftet ned. Regjeringen har lagt et grunnlag i statsbudsjettet som utvilsomt er med på å dempe krisen. Men det er et behov for å gjøre mer, sier Breivik.

Terje Breivik
– Nå har vi har passert 40 000 som har mistet jobben i oljerelaterte næringer. Dermed går også tempoet i det grønne skiftet ned, sier Terje Breivik

Breivik er også medlem av den såkalte «supergruppen» som ble satt ned i forbindelse med forhandlingene om statsbudsjettet for 2016. Gruppen skal blant annet foreslå tiltak for å skape flere arbeidsplasser og sette i gang det grønne skiftet. Forslagene skal brukes i regjeringens før budsjettarbeid legges frem.

Det er krise på Vestlandet, og derfor en krise for Norge

Terje Breivik

Venstres stortingsgruppe har utformet 30 forslag vi vil ta med oss i denne prosessen. Breivik understreket også at de kortsiktige tiltakene vil stå høyt på listen i forhandlingene om revidert budsjett denne våren. Tiltakene skal bidra til å skape grønne arbeidsplasser og gi landet flere bein å stå på. Mange av tiltakene er spesielt rettet mot gründere.

Les mer i Aftenposten

– Veldig mange av dem som nå står arbeidsledige er høykompetente, enten de er fagarbeidere eller ingeniører. Vestlendingene har stor evne til å bruke disse virkemidlene til å skape nytt arbeid. Dette er mennesker som har lav terskel for å skape egne bedrifter, sier Breivik.

– Alle kjenner noen som har mistet jobben

Iselin Nybø
Fornybar AS, som Venstre kjempet gjennom i budsjettforhandlingene skaper entusiasme i næringslivet på Vestlandet, sier Iselin Nybø

Iselin Nybø representerer Rogaland på Stortinget. Rogaland er det fylket som er hardest rammet av oljekrisen.

– Det er ingen av oss Vestlandsrepresentanter som ikke kjenner noen i familien, i vennekretsen eller i nabolaget som har mistet jobben. Derfor må vi ha to tanker i hodet samtidig: På den ene siden er det motkonjunkturtiltak som vi må sette inn nå, for dem som er uten jobb. Samtidig må vi benytte anledningen til å omstille oss for fremtiden. Prosjektene må settes i gang nå, men de vil også skape aktivitet for fremtiden, sier Nybø.

Les mer i Stavanger Aftenblad (Abo)

Hun trakk frem flere faktorer som ville være viktig for Rogaland, som forskningsmidler til UiS og risikokapital til næringshager, for eksempel i form av presåkornfond.

– Jeg vil også trekke frem Fornybar AS, som Venstre kjempet gjennom i budsjettforhandlingene. Dette skaper entusiasme i næringslivet på Vestlandet, sa Nybø.

Pål Farstad, stortingsrepresentant for Møre og Romsdal, har også deltatt i utarbeidelsen av forslagene. Han la særlig vekt på de marine og maritime næringene.

Pål Farstad

– Maritim sektor er den som blør nå. Satsning på miljøvennlig teknologi i skipsfarten er en mulighet til å skape vekst og aktivitet i kystfylkene. Venstre vil ha på plass et nytt anbudsregime som stiller krav nullutslipp i 2017, noe som vil gi nye, innovative arbeidsplasser, sier Farstad.

Venstres 30 tiltak for flere arbeidsplasser:

• Bygge ut infrastruktur for hydrogen og el-biler.
  • Framskynde utbygging av kollektivtransportløsninger i og rundt de største byene
  • Utbygging av sykkelveier med en kick-start-ordning i 2017
  • Oppgradering og økt vedlikehold for å øke andelen godstransport på sjø og bane og en egen tilskuddsordning for godsoverføring.
  • Sette krav om nullutslipp fra ferjer, kystfraktfartøy og hurtigbåter innen 2030, innføre et nytt anbudsregime med nullutslippsteknologi for nye fergeanbud fra 2017.
  • Iverksette og framskynde byggeprosjekter på Sør- og Vestlandet.
  • Innføre skattefradrag for håndverkstjenester knyttet til energieffektiviseringstiltak i egen bolig etter dansk modell (inntil 12 000 kroner per år).
  • La arbeidsledige som starter egen bedrift beholde rett til dagpenger i inntil 3 år
  • Et krafttak for å energiøkonomisere sokkelen bl.a. gjennom et grønt skatteskifte for petroleumsindustrien.
  • Undersøke muligheten for redusert arbeidsgiveravgift i geografiske områder eller næringer som sliter med høy arbeidsledighet.
  • Styrke pre-såkornfondordningen
  • Innføre EUs forordning om nye kapitalkrav som stimulerer bankene til å yte kreditt til små og mellomstore bedrifter.
  • Fritak for arbeidsgiveravgift for i tre år for nystartede bedrifter med mindre enn fem ansatte.
  • Styrke selvstendig næringsdrivendes sosiale rettigheter knyttet til egen sykdom og pensjon.
  • Innføre et minstefradrag for alle selvstendig næringsdrivende tilsvarende minstefradraget for lønnsmottakere.
  • Endre mandat og oppgaver for Innovasjon Norge, Siva og Argentum slik at grønne vekstkraftige bedrifter, gründere og klyngeprogram prioriteres foran andre satsninger.
  • Gjøre om Investinor til et statlig risikokapitalfond for norske selskaper som investerer i skog- og bionæringer og i ny fornybar energi.
  • Etablere egne nye såkornfond for miljøteknologibedrifter i statsbudsjettet for 2017.
  • Styrke miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge.
  • Nytt statlig investeringsfond, Fornybar AS, på 20 mrd.
  • Opprette en Norsk Katapult-ordning.
  • Etablere et teknologioverføringsprogram for å utnytte teknologi og kunnskap fra petroleumsnæringen til å skape vekst i andre næringer.
  • Styrke forskningsbevilgningene betydelig.
  • Etablere nye globale entreprenørskapsprogram for kreative næringer under Innovasjon Norge.
  • Opprette et eget program for tjenesteinnovajon ved NHH.
  • Innføre en «MiljøFunn-ordning» etter modell fra SkatteFunn for å stimulere til investeringer og miljøomstillingstiltak i alle næringer.
  • Styrke SIVAs inkubatorsatsing.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**