Popcorn

Man skal ikke være så redd for å utfordre velgerne, eller sine politikerkolleger med åpne prosesser. Sofavelgerne er for mange., Illustrasjon: http://kjellshvamenerua.blogspot.no

“Tinn Sp meiner at befolkninga skal si si meining ved ein folkeavstemning,” står det så fagert og omtenksomt i programmet til Tinn Senterparti.

I Tinn kommunestyre 28/04-16 så får vi innbyggere da altså høre (nei altså, folk flest hører nok ikke på Radio Rjukans sending, den burde vært videostreamet på nett, slik at vi blant annet kan følge med på ansiktsuttrykkene i salen; men det er nå en annen sak) at posisjonen med Tinn Senterparti i spissen mener at innbyggerne i Tinn ikke trenger å si sin mening om en kommunesammenslåing med Hjartdal; hverken i form av en folkeavstemning eller en innbyggerhøring. For noen er dette politikk og demokrati.

Samtidig som jeg hørte på denne sendingen fra kommunestyret på Radio Rjukan kom det inn en melding om at Venstre i budsjettforhandlinger med Høyre, FrP og KrF har fått gjennomslag for gratis kjernetid for 3-åringer fra lavinntektsfamilier i barnehage (slik Venstre ordnet for 4- og 5 åringer i fjor). For meg, er dette politikk og demokrati.

Det er forresten kun litt i underkant av 1300 dager til neste kommunevalg. I mellomtiden kan man kose seg med Tinn kommunestyre og litt popcorn.

Med liberal hilsen,
Marius Netten Skeie