Kommunereform og Sørum

Sørum rådhus, Foto: Sørum Venstre

Onsdag 22/06 ble en lang prosess om kommunereformen avsluttet i Sørum. Flertallet i kommunestyret ønsker at Sørum skal bestå som en egen kommune i denne omgang, men ønsker å se på mulighetene for sammenslåing ved en senere anledning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Under kommunestyrets siste møte før ferien kom vi med et vedtak for å avslutte prosessen som har pågått siden slutten av 2015. Høydepunktet i prosessen var forhandlingene med Fet, Skedsmo og Sørum. Først vil jeg takke administrasjonen i Sørum for en fantastisk innsats med reformen, og forhandlingsutvalget som frontet Sørum på en fabelaktig måte i forhandlingene selv om resultatet ikke ble slik man hadde sett for seg.

I kommunestyret onsdag 22/06 skulle vi komme med et svar til fylkesmannen i Oslo og Akershus om veien videre for Sørum. Der konstaterte vi i kommunestyret at Sørum skal bestå som en egen kommune, men at vi ønsker at prosessen skal tas opp igjen på et senere tidspunkt. Videre i vårt svar til fylkesmannen fikk Venstre og KrF gjennomslag for et punkt som var svært viktig for oss. «Sørum kommune mener en kommunesammenslåing bør ta utgangspunkt i en noe større kommune på Romerike enn det Sørum er i dag». Her er ordet «noe» viktig. Vi sier klart og tydelig at vi ikke ønsker at Sørum skal bli en del av en stor-kommune som noen har tatt til orde til for gjennom f.eks en Nedre Romerike kommune, men at vi ikke er negative til en kommune på størrelse med det en sammenslåing med Fet og Skedsmo ville ledet til (i overkant av 80.000 innbyggere). Vi bør unngå en kommune som blir større enn dette. Da kan man risikere en kommune hvor demokratiske beslutninger tas langt unna befolkningen og hvor avstanden mellom folket og politikerne blir for stor. Samtidig ser vi i Venstre at det vil bli svært vanskelige tider fremover for en kommune som allerede har begrenset handlingsrom økonomisk å stå alene med et inntektssystem som premierer større kommuner.

Det er også viktig å ha med seg når man prater om kommunereformen at dette ikke er en reform som kommer fra kommunene selv. Reformen er initiert fra Stortinget, og det er Stortinget som vil fatte endelig beslutning. Det kan bety tvangssammenslåing med kommuner vi ikke har forhandlet med og vi kan i verste fall bli en del av en stor kommune som omfatter hele Romerike. Jeg har likevel tro på at våre folkevalgte på Stortinget er rause og at de respekterer Sørum kommunes vedtak om å foreløpig stå alene, ettersom ingen nabokommuner har funnet Sørum som en attraktiv partner så langt.

Gruppeleder for Sørum Venstre

Jim Smestad