Ønsker Breivik, Persen og Bortne på topp

Terje Brevik
Foto: Jo Straube

Bergen Venstre vil gi Terje Breivik fire nye år på Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Tirsdag gav Bergen Venstre sine innspill til hvordan Hordaland Venstres valgliste for 2017 bør se ut. Lokallaget står enstemmig bak ønsket om gjengvalg for Terje Breivik på førsteplass, Unge Venstres Sondre Hansmark Persen på andreplass og gruppeleder Idun Kristine Bortne på tredje.

Terje Breivik
FORESLÅTT PÅ 1. PLASS: Sittende stortingsrepresentant Terje Breivik.

Nominasjonskomiteen har bedt lokallagene i Hordaland komme med sine innspill til valglisten gjennom såkalte prøvenominasjoner, som er medlemmenes rangering av de ulike kandidatene. Under prøvenominasjonen har alle medlemmer lik stemmerett, men for å delta på selve nominasjonsmøtet 16. september må man være utsendt delegat fra sitt lokallag.

Gjenvalg for Breivik

Et godt besøkt medlemsmøte ønsker sittende stortingsrepresentant Terje Breivik på den øverste plassen på listen. Breivik sitter i dag i finanskomiteen på Stortinget og er nestleder i partiorganisasjonen. Gjennom hardt og grundig arbeid, især i de årlige forhandlingene om statsbudsjettet, har han utmerket seg som en representant med evne til gjennomslag og muligheten til å få ting gjort.

ØNSKES PÅ 2. PLASS: Unge Venstres Sondre Hansmark Persen.

Satser ungt

En gjennomgangstone for medlemsmøtet var hvordan Venstre skal gjenvinne posisjonen som det foretrukne partiet for samfunnsengasjert, miljøbevisst ungdom. Bergen Venstre satser ungt og ønsker Unge Venstres kandidat Sondre Hansmark Persen som nummer to på listen. Persen er i dag leder for Bergen Unge Venstre, aktiv studentpolitiker og har et særlig engasjement for skolepolitikken.

Rutinert gruppeleder på tredjeplass

GRUPPELEDER: Gruppeleder i bystyret i Bergen Idun Bortne ønskes på 3. plass.
KANDIDAT TIL TREDJE: Gruppeleder i bystyret i Bergen Idun Bortne ønskes på 3. plass.

På tredjeplass ønsker Bergen Venstres medlemmer Idun Bortne, for tiden i permisjon fra jobben som Venstres gruppeleder i bystyret i Bergen. Bortne har vært bystyremedlem siden 2007 og har lang fartstid i partiet bak seg. Hun har et sterkt engasjement for Venstres kjernesaker, og er særlig opptatt av permisjonsrettigheter og en barnehagepolitikk som er tilpasset behovene til barna og den enkelte familie.

Listen forøvrig:

Under følger de 11 rangerte kandidatene Bergen Venstre spiller inn til Hordaland Venstres nominasjonskomité.

1. Terje Breivik (Ulvik)
  2. Sondre Hansmark Persen (Unge Venstre/Bergen)
  3. Idun Kristine Bortne (Bergen)
  4. Anne-Beth Njærheim (Bømlo)