Forventer 11 måneders studiestøtte i budsjettet

- Studentene er noen av våre viktigste ressurser. Ingen vet hva vi skal drive med i morgen, men at det er kunnskapsbasert, er det ingen tvil om, sier Iselin Nybø, Foto: Mari Halvorsen

Venstre har fått gjennomslag for at studentene skal få studiestøtte også i juni måned. Avtalen er at det skal innfases fra 2017. Iselin Nybø forventer at det er satt av penger til dette i regjeringens budsjettforslag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

– 11 måneders studiestøtte er noe av det viktigste vi kan gjøre for å sikre heldagsstudenten. Hvis regjeringen ikke setter av den summen som skal til for å starte innfasingen, har de rett og slett sviktet studentene, fortsetter Nybø.

I dag får studenter studiestøtte i 10 av årets måneder, men får altså ikke utbetalt noe i juni, selv om de fleste fortsatt har undervisning eller eksamener. Det fører til at mange nedprioriterer studiene, fordi de må jobbe for å tjene penger.

11 måneders studiestøtte er noe av det viktigste vi kan gjøre for å sikre heltidsstudenten

Iselin Nybø

– Studentene er noen av våre viktigste ressurser. Ingen vet hva vi skal drive med i morgen, men at det er kunnskapsbasert, er det ingen tvil om, sier Nybø, som er første nestleder i utdanningskomiteen.

Studiestøtten må innfases fra 2017

Planen, slik den ble lagt frem i fjorårets statsbudsjett og reviderte budsjett, er at studiestøtten skal økes med én uke i året fra 2017 og frem til 2020.

– For Venstre er det avgjørende at pengene til den første uken settes av i budsjettet nå. Vi er midt i en stor omstillingsprosess, og har stort behov for at folk tar utdannelse eller omskolerer seg, slik at vi ruster oss for fremtiden. Det betyr at vi må våge å satse på studentene i dag, hevder Nybø

– En fanesak for Venstre

Ordningen med 11 måneders studiefinansiering har vært ønsket lenge. De rødgrønne snakket om det, men fikk det ikke til. Venstre har hatt det som fanesak lenge, og fikk altså til en forpliktende avtale med regjeringspartiene og KrF i fjor. Venstre har også flere planer for å sikre studentøkonomien, forteller Nybø:

– 11 måneder studiestøtte er nok Venstres største studentseier så langt. Likevel har vi fortsatt behov for å oppdatere og modernisere støtteordningene våre, slik at de er nyttige og relevante for dem som benytter seg av dem i dag. På sikt vil vi i Venstre også knytte støtten til folketrygdens grunnbeløp, og la den ligge på nivå med 1,5G. På denne måten vil den være mer dynamisk, og øke i takt med andre støtteordninger.

Hun avslutter:

– Venstre er på parti med studentene. Vi gir oss ikke før heltidsstudenten er et faktum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**