En SFO for alle?

Foto: Stock photo © -art-siberia

Tinn kommune har ingen inntektsdifferensiering av SFO-priser (bortsett fra de med samlet inntekt under 2G (altså litt i overkant av 185 000)). Det prøvde Tinn Venstre å få gjennomslag for når vi satt i posisjon i sist periode, når prisen på SFO ble vedtatt økt fra 1500 til 2000 kroner i måneden med kost (vi foreslo også i utgangspunktet at den skulle økes gradvis over tre år istedenfor ett), men hverken Tinn Høyre eller Tinn Senterparti var villige til å gå med på det. Resultatet ble i følge SFO-leder på Rjukan barneskole i en reportasje i RA i fjor vår at over 30% av barna sluttet når den nye prisen tredde i kraft.

Det er nesten ingen kommuner i landet som har inntektsdifferensiering av SFO-priser, og med tanke hvor viktig dette tilbudet er for mange barn, så må staten ta ansvar for en inntektsdifferensiering av SFO når kommunene ikke evner å gjøre det selv. Dette er særskilt viktig i kommuner som Tinn som har mange barn i skolealder med fremmedspråklig bakgrunn.

I onsdagens spørretime i Stortinget etterlyste Venstres leder Trine Skei Grande regjeringens satsing på dette området, slik man har blitt enige om gjennom samarbeidsavtalen mellom regjeringen, KrF og Venstre (der Venstre allerede har fått gjennomslag for gratis kjernetid i barnehage for 5-, 4- og 3-åringer fra lavinntektsfamilier, samt inntektsdifferensiering av prisene). At regjeringen mener at man trenger å utrede dette for at man ikke skal risikere at prisene blir dyrere i noen kommuner er merkelig med tanke på at kun rundt rundt tyve kommuner i landet har inntektsdifferensiering av SFO-priser. Dette har man på en god måte fått til med barnehage. Her må regjeringen levere gjennom dette statsbudsjettet — for det er lite som tyder på at Tinn kommune kommer til å gjøre det.

Marius Skeie
Leder, Tinn Venstre