Ja til kompetansesenter for dataspill i Bergen

Julie Andersland, gruppeleder for Venstres bystyregruppe i Bergen, Foto: Jarand Boge

I dagens bystyremøte fikk Venstres byråd for klima, kultur og næring, Julie Andersland, et muntlig spørsmål om mulig lokalisering av kompetansesenter for dataspill i Bergen. Les spørsmålet og svaret hun fikk her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Dataspill er ein hurtigveksande internasjonal bransje som i Noreg aleine omsetter for 300 millioner kroner i året. Bransjen ønsker å samle seg om eit nasjonalt kompetansesenter som kan gi eit solid løft, og det bergenske spillmiljøet går foran. Å legge et nasjonalt kompetansesenter til Bergen vil kunne skape mange nye arbeidsplasser og bygge eit sterkt fagmiljø i byen vår.

Korleis vil byrådet jobbe for å lokalisere eit slikt kompetansesenter til Bergen?

Svaret fra byråden

Spillutviklermiljøet i Norge har hatt en eventyrlig vekst på bare få år. Bransjens paraplyorganisasjon Spillmakerlauget har sitt utspring i Bergen, og det er her vi finner noen av de største og mest produktive spillselskapene. Spillutvikling er en bransje i sterk vekst, med en overveldende del av omsetningen sin i utlandet. I Bergen knytter selskapene til seg musikere, designere, tekstforfattere og andre som ikke bare gjør bransjen til et godt eksempel på en bærekraftig kulturnæring, men som også trekker de kreative miljøene med i en næring med stor grad av eksport og vekstpotensial i utlandet.

Det er en stor styrke for byen vår at initiativet til å plassere et nasjonalt kompetansesenter for spillutvikling i Bergen kommer fra bransjen selv. Dataspillnæringen i hele landet ser behovet for å videreutvikle en kompetanseklynge i Bergen som vil komme hele bransjen til gode. Byrådet vil støtte opp om dette initiativet og har tett dialog med lokale selskaper og den lokale avdelingen av Spillmakerlauget. Dataspillnæringen er også en viktig samarbeidspartner i byrådets arbeid for å få lagt Kulturrådets nye kontor for kulturnæringer til Bergen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**