Ønsker grønn konkurranse velkommen

Foto: Jo Straube

Det regjeringsoppnevnte utvalget Grønn konkurransekraft overleverte fredag 28. oktober sin rapport til Statsminister Erna Solberg og Klimaminister Vidar Helgesen. Venstre slutter seg til de aller fleste av anbefalingene fra utvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

– Jeg tror jeg og Venstre aldri har vært mer enig med et offentlig utvalg enn det vi ser presentert gjennom Grønn konkurransekraft. Kombinasjonen av å ta markedet i bruk for å skape varige, grønne arbeidsplasser samtidig som man reduserer klimagassutslippene er en oppskrift på suksess, sier Trine Skei Grande, leder i Venstre

Les mer om Grønn konkurransekraft

Grande viser til at utvalget legger til grunn at Norge må kutte 40% av klimagassutslippene nasjonalt mot 2030, og at det er markedet som må tas i bruk skal vi ha mulighet til å nå målet.

Som avskrift av Venstres program

– Når utvalget sier at det vi vil ha mindre av, skal skattes mer og det vi vil ha mer av, skal skattes mindre, så er det omtrent avskrift av Venstres program, sier Grande.

Utvalget legger til grunn en rekke prinsipper for politikkutvikling, og Venstre tar mot utfordringen med åpne armer.

– At forurenser skal betale og at utslipp skal prises er selvfølgelig riktig. At utvalget mener vi også må gi både forbrukerne og oss politikerne mulighet til å ta informerte valg, er veldig bra. Utvalgets tydelige anbefaling på grønne innkjøp og statens mulighet til å ta risiko for å gjøre gode klimaideer om til arbeidsplasser er gode innspill som Venstre vil følge opp i forhandlinger om statsbudsjettet 2017, sier Grande.

Denne høsten vil vise hvorvidt vi får en reell endring i måten Norge tenker klimapolitikk på

Trine Skei Grande

Utvalget viser hvordan utslippene kan reduseres i alle sektorer, i tråd med Norges forpliktelser i Paris-avtalen.

– Det er verdt å merke seg at utvalget foreslår å videreføre dagens elbilpolitikk, å bruke anbud til å sette klimakrav og en omlegging av den maritime næringen en utslippsfri sektor, sier Grande.

Utfordrer regjeringen

Venstre er klar til å følge opp rapporten, men gir samtidig en utfordring til regjeringen.

– Statsbudsjettet inneholder svært lite av anbefalingene fra denne rapporten. Denne høsten vil vise hvorvidt dette utvalget vil bety en reell endring i måten Norge tenker klimapolitikk på, eller om regjeringen først og fremst tenker at dette er et prisverdig initiativ og lar det være med det. For Venstre er det helt uaktuelt å ikke ta inn disse anbefalingene i norsk klimapolitikk, avslutter Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**