Det grønne skiftet skal lønne seg

Illustrasjon: Venstre/studiostoks

Det grønne skiftet skal lønne seg

Hele Norge skal gjennom en omstilling til et mer miljøvennlig samfunn. Det vil føre til endringer både i by og bygd. Men livet er også forskjellig i ulike deler av landet, og omstillingen kan derfor heller ikke se lik ut overalt.

De som bor utenfor de store byene er avhengig av bil i hverdagen. Slik kommer det også til å være i fremtiden. Derfor er det nettopp i bygdene at det er aller viktigst å sørge for at biler med lave utslipp blir billigere og mer tilgjengelig for alle.

Om vi skal opprettholde den spredte bosetningen i Norge, slik Venstre ønsker, er det helt nødvendig å dekke transportbehovet i distriktene på en mer miljøvennlig måte enn i dag. Slik bidrar vi til at endringene vi gjennomfører for å kutte utslipp, også blir positive for folks liv – ikke en belastning.

I Venstres alternative statsbudsjett er det et bærende prinsipp at det vi vil ha mer av skal bli billigere, mens det vi vil ha mindre av skal bli dyrere. Det vi gjør for å redusere utslipp skal ikke føre til økte kostnader for vanlige folk eller for bedriftene våre. Derfor foreslår vi blant annet å innføre 5 000 kroner i miljøfradrag på skatten til vanlige lønnsmottakere. Dette er betydelig høyere beløp enn utgiftene selv de mest aktive bilbrukere vil få med økt bensinavgift. Mange av våre andre forslag, som lavere moms på frukt og grønt i matbutikken, vil også gi familier bedre økonomi.

Det grønne skatteskiftet Venstre foreslår betyr at folk og bedrifter får et valg: De kan fortsette som i dag, og bruke det de sparer på skatten på miljøavgifter. Da vil de fleste gå omtrent i null. Eller de kan gjøre noen miljøvennlige grep i sin egen hverdag, og tjene gode penger på det.

Den viktigste hensikten med å øke bensin- og dieselprisen, er å gjøre de miljøvennlige alternativene konkurransedyktige. Når fornybart drivstoff basert på for eksempel trevirke fra norske skoger blir billigere enn det oljebaserte drivstoffet, vil den økte etterspørselen føre til bedre tilgjengelighet og bidra til å skape nye arbeidsplasser i distriktene, spesielt innenfor skognæringen.
Det vi gjør for å redusere utslipp og skape bærekraftige distrikter i dag, er avgjørende for hvordan livet på bygda vil være 10-20 år frem i tid. Hvis vi ikke lykkes med å skifte ut dagens biler og drivstoff med mer miljøvennlige alternativer de nærmeste årene, vil det bli nødvendig med langt mer inngripende tiltak i fremtiden. Det ønsker Venstre å unngå. Derfor fremmer vi forslag som vil få fart på utviklingen allerede i dag, slik at alle som trenger det kan fortsette å kjøre bil dit de skal.

Med Venstres politikk vil det faktisk bli billigere å kjøre bil – forutsatt at bilene har lave utslipp.
Den beste måten å redusere klimautslipp fra transport i områder uten et godt kollektivtilbud, er å gjøre utslippsfrie alternativer billigere. Derfor er det avgjørende at vi ikke bare gjør det dyrere å forurense, men også satser stort på ny, utslippsfri teknologi, som el- og hydrogenbiler, ladbare hybrider og fornybart drivstoff basert på ressurser fra skogen. Når fornybart drivstoff blir billigere enn det fossile, vil det både styrke norske bedrifters inntjening, og bidra til å nå klimamålene våre, uten at hverdagen til folk som bor utenfor byene blir vanskeligere.

Thomas Notevik Torgersen
Tinn Venstre