Vi vil fortsatt belønne el-bilene

Foto: Paul Krueger

I et debattinnlegg i Bergen Tidende, gjør byrådsleder Harald Schjelderup det helt klart: Byrådet har ikke fattet noen avgjørelser i denne saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

I byrådsplattformen til Arbeiderpartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti står det at de økonomiske fordelene for elbiler, hydrogenbiler og andre nullutslippsbiler “bør i hovedsak videreføres til 2020.” Det er fordi vi mener at de som velger å benytte seg av mer klima- og miljøvennlige transportmidler fremdeles skal belønnes for dette. Ikke bare av staten, men også av kommunen. Når BT fredag 18. november skriver at el-bilfritaket i bomringen ofres skjønner jeg at det fører til forundring og debatt.

Byrådet ønsker miljødifferensierte bompenger i Bergen i stedet for flate takster. Hvor mye man vil betale i bompasseringene vil da være avhengig av hvor mye bilen forurenser. De bilene som forurenser minst bør ha en fordel. Vi ønsker velkommen en diskusjon om hvordan den nye bompengeordningen skal utformes, men la meg gjøre det helt klart: Byrådet har ikke fattet noen avgjørelser i denne saken.

Vi har en ambisjon om at Bergen skal bli Norges grønneste storby. Det krever at vi får et praktisk kollektivtilbud som gjør det enda raskere og enklere å komme seg frem i byen. Vi er på riktig vei. Bare siden i fjor høst har antall bussavganger i bergensområdet økt med over fire hundre om dagen. Nå er vi avhengige av at regjeringen starter å forhandle om bymiljøavtale, slik at Bergen får statlig finansiering til å bygge bybane til Fyllingsdalen og deretter Åsane, flere bussavganger og flere sykkelveier. Jo mer staten bidrar, jo mindre av regningen må bilistene i Bergen ta.

Det er nemlig bare to måter å finansiere bybanen – bompenger og statlige bidrag. Alternativet vil være å ta midler fra skole og eldreomsorg. Det er uaktuelt for byrådet. Derfor etterlyser vi en handlekraftig regjering som prioriterer kollektivutbygging i storbyene.

Debattinnlegget ble først publisert på Bergens Tidendens nettside.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**