Grønn framtid for barn og unge i Vestfold

Foto: Morten Skåningsrud

Venstre har fått tilført mye grønn og fremtidsrettet politikk inn i fylkeskommunens budsjett for 2017

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Kåre Pettersen i fylkestinget_1
Kåre Pettersen

Gruppeleder for Venstre og fylkesvaraordfører for Vestfold, Kåre Pettersen har skrevet denne kronikken sammen med øvrige gruppeledere fra Høyre, FrP og KrF.

Forrige uke presenterte flertallspartiene Vestfold-budsjettet for 2017. Det er et grønt budsjett med styrket innsats for barn og unge. Vårt mål er at Vestfold skal være Norges beste fylke å bo i. Samtidig skal vi være innovative, næringsvennlige og grønne. Samlet legger dette budsjettet til rette for en grønnere og tryggere fremtid for barn og unge i Vestfold.

Høyre, FrP, Venstre og KrF har avsluttet forhandlingene, og blitt enige om et budsjett hvor innbyggerne settes i sentrum, både innenfor klima, næring, samferdsel, kultur og utdanning. Dette er felter som alle styrkes spesielt.

Å legge til rette for en god skole er den viktigste sosialpolitikken et fylke kan ha. Vi ønsker en skole hvor alle inkluderes og løftes, og hver enkelt elev kan oppleve mestring og utvikling uansett utgangspunkt. Derfor styrker vi i dette budsjettet spesielt tiltakene rettet mot svakere elevgrupper, og elever som står i fare for å falle utenfor det tradisjonelle skolesystemet. Vi styrker fagopplæringen, samtidig som vi setter av midler til hver enkelt skole spesielt rettet mot trivselstiltak. Et inkluderende skolemiljø er viktig for Høyre, FrP, Venstre og KrF. Vi styrker sommerskoletilbudet, og etablerer et forsøksprosjekt der elevene i Vestfold får prøve ut elektroniske lærebøker. Vi ønsker å se på muligheten for å flytte perioden for avvikling av skolenes høstferie, slik at perioden fra sommer- til høstferie ikke blir så kort som i dag, men et mer naturlig avbrekk mellom sommer- og juleferie.

Budsjettets vinnere er klimaet, og barn og unge.

Vestfold skal være et fylke hvor luften er frisk og sjøen er ren. Fra blå, glitrende skjærgård til grønne, frodige skoger. Derfor trapper vi ytterligere opp klimapolitikken, og tripler klimafondet for fornybar energi, samtidig som vi øker finansieringen av klima- og energiplanen som inneholder en lang rekke grønne tiltak i hele fylket. Kystfylket vårt er velsignet med mye maritim næring. Samtidig er det viktig å ivareta skjærgården som et sted vi alle kan koble av og nyte. Vi ønsker å legge til rette for grønnere skipstrafikk, og vil derfor, i samråd med kommunene, se på muligheten for miljødifferensiering av havneavgiftene. Vi styrker kollektivtilbudet i rushtiden, og til tross for at vi allerede er Norges beste fylke på veivedlikehold, vil vi bli enda bedre, spesielt på gang- og sykkelveier. Det skal være enkelt å gå og sykle i byene våre. Vårt mål er utslippsfri kollektivtrafikk. Ved fremtidige anbudsinngåelser knyttet til fylkeskommunens avtale med Vestfold Kollektivtrafikk AS skal derfor muligheten for nullutslipp være det styrende kriterium. Vi lanserer et forsøksprosjekt med førerløse og utslippsfrie busser fra Skoppum til høyskolen, og vi utvikler et samkjøringsprosjekt i hele fylket.

Verdiskaping er svært viktig for de fire borgerlige partiene i Vestfold. Vekst og verdiskaping i næringslivet er grunnlaget for inntekter som igjen sikrer velferden vår. Det skal være trygt å jobbe i Vestfold, og vi vil bidra til å skape flere arbeidsplasser i næringslivet. Derfor styrker vi verdiskapingstiltakene i fylket, og lanserer en samarbeidsmodell med næringsforeningene Vestfold der næringen initierer tiltak i sine byer, og fylket støtter opp om disse. Næringspolitikk fungerer best når næringen selv sitter i førersetet, ikke fylkeskommunen.

Næringspolitikk handler i Vestfold i stor grad også om kultur og formidling, og å knytte disse sammen i større grad. I Vestfold er vi vikinger. Vi har en fantastisk kulturarv vi kan og bør være stolte av, og som i større grad bør formidles på en moderne måte. Gamle, støvete museer hører fortiden til. I Vestfold har vi vikingskip man kan på fjorden, arrangerer nasjonalt anerkjente festivaler, og formidler kulturarven vår gjennom opplevelser. Dette vil vi utvikle videre. Derfor styrker vi nå vikingtidssatsingen enda mer, digitaliserer formidlingen av vikingtiden, løfter Stella Polaris og setter av mer penger til idrettsanlegg og arrangementer.

Vårt mål er at Vestfold skal være Norges beste fylke å vokse opp i, bo i og jobbe i. Dette budsjettet sikrer en Grønn fremtid for barn og unge i Vestfold.

Lene Westgaard-Halle (H), Frode Hestnes (FrP), Kåre Pettersen (V) og Hans H. Hønsvall (KrF)
Gruppeledere i Vestfold fylkesting

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**