Venstre legger pengene på sporet

Kjersti I. Vevatne

Venstres Carl-Erik Grimstad og Kåre Pettersen svarer opp Vestfold SVs 1. kandidat ved Stortingsvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

I en kommentar fra SVs Lars Egeland, gjengitt i Vestfoldavisene den siste tiden, reiser han spørsmål om KrFs og Venstres satsing på Vestfoldbanens framdrift.

Vi tror nok Egeland godt vet svaret, men takker for anledningen til å gjøre det helt klart: For Venstre er en vesentlig styrking av satsingen på jernbane helt avgjørende. Dette viser vi også i Venstres alternative statsbudsjett hvor det legges inn betydelige summer, totalt sett over 6 mrd. kroner i økt satsing på kollektivtransport, sykkel- og gangveier og fornybare løsninger i transportsektoren.

Venstre stiller også spørsmål om hvordan regjeringen har tenkt å nå målene de har sluttet seg til i Nasjonal Transportplan 2014-2023 om at all vekst i persontrafikk i storbyområdene skal tas med kollektiv-, gang- eller sykkeltrafikk med det statsbudsjettet som er lagt fram. Til jernbanesatsing isolert sett vil Venstre øke satsingen i statsbudsjettet med 1,2 milliarder kroner. I tillegg kommer Venstre med forslag om skattefritak for arbeidsgivere som finansierer månedskort for sine ansatte samt momsfritak på alle kollektivreiser.
Når det gjelder Vestfoldbanen og planlegging av strekningen Tønsberg-Larvik, ønsker også Venstre en full planlegging av hele traseen. Venstre spiller inn full planlegging av alle InterCity-strekningene med 400 mill. kroner i budsjettforhandlingene med de to regjeringspartiene. Beløpet er nok til å dekke planleggingsbehovet både for Vestfoldbanen, Østfoldbanen samt Dovrebanen.

Fra Vestfold arbeider Venstre i mange kanaler mot sentrale myndigheter for nettopp å sikre jernbanens framtid og muligheter. Det bør det ikke herske tvil om! At Venstres posisjon de siste årene har gitt resultater, viser de siste års budsjettforlik. Senest i fjor ga dette 426 millioner mer til jernbanesatsing.
Jernbanesatsingen er en del av det Venstre kaller et grønt skatteskifte. Et skifte som medfører lavere skatt på klima og miljøtiltak. I Venstre ønsker vi å bruke avgiftssystemet aktivt. Det må bli billigere og enklere å velge miljøvennlig, og dyrere å forurense. Et skifte som ikke fører til økt skattetrykk for den enkelte.

Venstre er garantist for satsingen på en moderne Vestfoldbane! Venstre er i posisjon til å kunne presse regjeringen til å være med på dette. I motsetning til SV.

Carl-Erik Grimstad
Vestfold Venstres 1.kandidat Stortingsvalget