Lærerstudenter vil få deler av studielånet slettet

Iselin Nybø, Foto: Venstre

De som starter lærerutdanning i 2017, vil få ettergitt deler av studielånet dersom de fullfører på normert tid. Ordningen kommer etter Venstre-gjennomslag i budsjettforhandlingene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Venstre fikk regjeringen og KrF med på å ettergi noe av studielånet til lærerstudenter som fullfører på normert tid, i budsjettforliket for 2017. Nå settes det ut i livet. Torsdag kunne Venstres representant i utdanningskomiteen, Iselin Nybø, sammen med kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen, fortelle at kullet som starter i 2017 kan benytte seg av ordningen.

– Dette er et godt og konkret tiltak for å rekruttere flere lærere, i en tid hvor vi har for få, sier Iselin Nybø.

Hun fortsetter:

– Læreren er den personen utenfor familien som spiller størst rolle i å forme barnas liv. Det er kjempeviktig at vi har nok lærere, og at dem som vurderer å ta lærerutdanning synes det er attraktivt, og at det lønner seg.

Nesten halve studielånet kan slettes

Ordningen som Nybø og Isaksen lanserte, innebærer at alle som begynner i 2017, og fullfører den femårige utdanningen på normert tid, får 50 000 kroner av studielånet slettet. I tillegg gis det ekstra «gulrøtter» – eller ytterligere 55 000 kroner – til dem som fullfører grunnskolærerutdanninga for 1. til 7. trinn. Velger den nyutdannede å ta seg jobb i ett av de tre nordligste fylkene, slettes 55 000 kroner til. For enkelte vil dette tilsvare sletting av nesten halve studielånet.

Nybø er svært fornøyd med resultatet:

– På denne måten målretter vi ordningen dit vi trenger lærere mest. Vi har størst utfordringer med å få tak i lærere til de yngste elevene, og til de nordligste fylkene. Nå har lærerutdanningen blitt ett år lenger, og det er viktig at det ene året med ekstra studielån ikke gjør at folk velger utdanningen bort.

Det er viktig at det ene året med ekstra studielån ikke gjør at folk velger utdanningen bort

Iselin Nybø

Speiler lærerens rolle i samfunnet

Fra 2017 skal grunnskolelærerutdanningen for 1.-5 og 5.-10.-klasse være masterutdanninger. Det vil si at de går fra å være fire til fem år lange. Venstre har vært med på å innføre dette lærerløftet i samarbeid med regjeringspartiene og Krf, og har også bidratt til systematisk etter- og videreutdanning av lærere og undervisningspersonell som allerede er i skolen.

– Det er viktig at rollen læreren spiller i samfunnet og for elevene reflekteres i utdanning, lønn og status. Nå har vi kommet langt på vei med utdannings- og kompetansedelen i denne stortingsperioden. Neste steg er at det i større grad skal lønne seg å være lærer. I programutkastet vårt foreslår Venstre å gi lærere et lønnsløft, og at tittelen sertifiseres. I så fall blir lærer blir en beskyttet tittel. Grunnen er at vi vil gi dem bedre vilkår og høyere anseelse, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**