Levende lokalsykehus med Venstre

Ketil Kjenseth
- Jeg er svært glad for at iskanten flyttes sørover. Det er nå enighet på Stortinget om en helt tydelig grense for petroleumsvirksomhet i nord. Dette har lenge vært Venstres mål, sier Ketil Kjenseth. , Foto: Cathrine Dokken

Norske sykehus har langt bedre levekår med Venstre, Høyre og Frp enn de hadde tidligere. Sammen har vi sikret videre drift av alle landets sykehus. Ingen sykehus skal legges ned. Ingen har mistet akuttkirurgi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

I fjor var Venstre med på å lage historiens første nasjonale sykehusplan, i samarbeid med regjeringspartiene. Den slår fast at ingen sykehus skal legges ned. I tillegg til å være tydelig på at ingen sykehus skal legges ned, går det også klart frem av planen at sykehusstrukturen skal være desentralisert.

Lokalsykehus for trygghet

Venstre har kjempet for småsykehusene, og er fornøyde med at sykehusplanen sier at geografi, avstand, tilgjengelighet, vær og bosettingsmønster skal tas hensyn til når det skal avgjøres om et sykehus skal ha akuttkirurgi eller ei. Vi mener at de små lokalsykehusene er viktige, fordi det handler om trygghet, arbeidsplasser og kompetanse i nærmiljøet.

Vektleggingen av slike hensyn i sykehusplanen og Venstres vippeposisjon er det som har gjort at blant annet Flekkefjord sykehus fikk beholde sine funksjoner. Volda, Stord og Gravdal beholder akuttfunksjoner som de har hatt og i Narvik skal det bygges nytt sykehus.

Flere nedleggelser under de rødgrønne

Historisk kommer opposisjonen dårlig ut med tanke på sykehus. Sykehusplanen som ble vedtatt i fjor, kom fjorten år etter at Stoltenbergs første regjering presenterte sykehusreformen. Senterpartiet klarte aldri å få sin egen regjering til å produsere noe liknende.

Foruten å lansere sykehusplanen, har vi de siste fire årene snudd den rødgrønne nedleggelsestrenden. Fra 2005-2013 la Ap, Sp og SV ned tre sykehus, og fjernet akuttkirurgi fra fem. Etter at den borgerlige regjeringen tiltrådte i 2014, har ingen sykehus mistet akuttkirurgi. To sykehus har riktignok blitt nedlagt, men beslutningen i Møre og Romsdal ble tatt av den rødgrønne regjeringen.

Kjemper for Odda

I dag er det først og fremst Odda sykehus som det råder usikkerhet rundt. Sykehuset er Norges minste. Men også Norges mest isolerte. Venstre mener at Odda skal få beholde sine akuttfunksjoner, og at sykehusplanen også legger til rette for dette. I planen står det at det skal være et sykehus i Odda, med tilstedeværende ledelse. Venstres nestleder Terje Breivik har uttalt følgende til Nationen:

– Jeg mener vi går så langt som vi kan i planen, uten å sette helseforetakene under administrasjon, i å si at et sykehus om Odda, med den geografien og de værforholdene som Odda har, skal ha et akuttkirurgisk tilbud.

Les hele artikkelen her

Les hele den Nasjonale sykehusplanen her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**