Ny teknologi, nye muligheter!

Marius Skeie

Plusskunde

I TA 6. juni kan man lese om hvordan taket på Ekspertsenteret i Bø blir dekket med 220 solcellepaneler fordelt over 350 kvadratmeter med en anslått produksjon på 60 000 kilowatt timer i året—altså omtrent lik energibruken til 3 eneboliger. Det anslåes videre at solenergi vil dekke rundt 25 % strømbruken på huset. På Ekspertsenteret regner man med at anlegget har betalt seg ned i løpet av 13-15 år, og raskere desto høyere strømprisen blir framover.

Ekspertsenteret vil bli en såkalt plusskunde, der overskuddet fra energiproduksjonen blir sendt ut igjen på nettet, noe som det satses på om dagen flere steder i fylket, blant annet i Porsgrunn med både det nye studenthuset og Powerhouse.

Solcellepanel på tak.

I Aftenposten 20. april kan man lese om at bruk av solenergi i norske private husstander har firedoblet seg i løpet av det siste året, og forskning utført av Norges miljø- og biovitenskapelige universitet viser at solinnstrålingen i Norge er langt gunstigere enn tidligere antatt — Larvik har f.eks. bedre solinnstråling enn byer som Paris, Berlin og Amsterdam. Norge har like gunstige forhold for produksjon av solenergi som solenergi-giganten Tyskland.

Kommunens rolle

Det satses altså både innenfor næringslivet, i offentlig sektor og i det private på solenergi i disse dager, og Tinn bør ikke være et unntak. Tinn kommune bør være en pådriver for noe som både er økonomisk lønnsomt og som bidrar til å minske kommunens klimaavtrykk. Hvilken av grunnene man foretrekker er i grunn ikke så nøye så lenge man oppnår begge deler.

Når kommunen skal bygge nytt eller rehabilitere gamle bygg, så er det derfor viktig at man tar i bruk ny teknologi for at bygningene skal bli så strømbesparende som mulig, slik at kommunen kan bruke mer penger på f.eks. kultur og oppvekst og mindre på strømregninger, og solenergi spiller en viktig rolle for å få dette til. Men som alt annet, så må man ha et langtidsperspektiv på dette.

Tinn Venstres viktigste politiske avtrykk fra forrige kommunestyreperiode var å ta initiativet til å vedta bygging av ny ungdomsskole i Atrå. Vi mener at det er viktig at når ny skole bygges, så bør man ta i bruk solcelleteknologi på taket for å gjøre skolen mer energieffektiv, og det samme bør gjøres på alle nybygg i kommunen og når kommunen skal rehabilitere eksisterende bygningsmasse.

Vi må investere for framtida og ikke tenke kortsiktig. Det er i lengden både mest lønnsomt og mest ansvarlig.

Marius Skeie

Leder, Tinn Venstre

Leserinnlegg i Rjukan Arbeiderblad 13. juni 2017.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**