Hva med kontantstøtten?

Trine Skei Grande på barnehagebesøk. , Foto: Anne Solsvik

Uten unntak vil vi det beste for våre barn. Politisk er det ulike syn på hvordan fellesskapet best kan bidra, best kan bistå familiene, alle familiene, slik at barnet får en trygg og utviklende oppvekst. I Venstre har vi programfestet å arbeide for en helhetlig barnehagereform slik at gode barnehager på barns premisser samt SFO kan bli gratis for barn i lavinntektsfamilier. Vi er på god vei mot å nå dette. I denne perioden har Venstre i samarbeid med regjeringspartiene og KrF bidradd til at familier med lav inntekt har fått billigere barnehageplass og flere barn får gratis kjernetid.

I dag har alle barn rett på barnehageplass, men mange av dem som trenger det mest, benytter det likevel ikke. Kostnader og kontantstøtteordningen er trolig medvirkende årsaker til det. Venstre vil erstatte kontantstøtten med en ventestøtte til familier som ikke har fått tilbud om barnehageplass, eller som av andre unntaksvise og særlige grunner ikke kan ha barn i barnehage.

Venstre stemte ikke for å øke kronebeløpet i kontantstøtteordningen slik det ble vedtatt og vi ønsker av flere grunner nå å avvikle denne ordningen. For det første gjør stadig bedre barnehagetilbud at behovet for ordningen stadig reduseres. For det andre styrker et godt barnehagetilbud barnets utvikling og gjør det mulig for begge foreldre å være i jobb. Det ser Venstre som god likestillings-, familie- og inkluderingspolitikk.

Venstres landsmøte 2017 valgte å videreføre dagens ordning for barnetrygd, men åpnet samtidig for å vurdere ulike innretninger av barnetrygden. Flere innen Venstre, undertegnede inkludert, er nå talsmenn for den ordningen KrF har pekt på; øke barnetrygden, beholde den som en universell ordning men la den være skattbar.

Når familier med lav inntekt nå har fått billigere barnehageplass og flere barn får gratis kjernetid er dette takket være at det er blitt innført moderasjonsordninger for familier med lav inntekt. Regjeringen og samarbeidspartiene KrF og Venstre innførte de nasjonale ordningene som sikrer at ingen familier betaler mer enn seks prosent av inntekten sin for en barnehageplass og gratis kjernetid for tre-, fire- og femåringer fra familier med lav inntekt i 2015. Kommunene oppgir i 2016 å ha brukt over 433 millioner kroner til redusert foreldrebetaling grunnet lav husholdningsinntekt. Dette er omtrent en dobling fra 2015.

Barnehagestatistikken for 2016 viser at totalt 25 900 husholdninger og 33 300 barn har fått innvilget reduksjon i foreldrebetalingen. Det er 5500 flere husholdninger og 8000 flere barn enn i 2015. 18 200 barn får gratis kjernetid. Det er 8000 flere enn i 2015. Og det er 2900 flere minoritetsspråklige barn i barnehage.

Økningen i antall barn i barnehager fra husholdninger med lav inntekt kan delvis forklares med at treåringer først fikk rett til gratis kjernetid fra høsten 2016. En del av forklaringen på at flere har fått billigere barnehager, kan også være at moderasjonsordningen er blitt bedre kjent. I 2016 ble det bevilget 10 millioner kroner for at kommunene skal jobbe aktivt for å informere om barnehagetilbudet og få flere familier til å benytte det.

Venstre har programfestet å arbeide for løpende opptak til barnehage og også dette er i god utvikling. I 2016 utvidet regjeringen og samarbeidspartiene retten til barnehageplass for barn født i september og oktober. Den gamle ordningen med at det kun var barn født innen 31. august som fikk barnehageplass førte til at flere barn måtte vente til de var nærmere to år med å starte i barnehage. I 2017 har Regjeringen i samarbeid med Venstre og KrF sørget for at retten til barnehageplass nå er utvidet for andre gang denne perioden. Barnehageloven er blitt endret og det nye forslaget innebærer at barn født i november nå får rett til barnehageplass, det vil si ca. 4400 flere barn.

Venstre vil videreutvikle barnehagens innhold på barnets premisser. Vi ser hvilken stor betydning barnehagers ansatte og ledere har for barnets utvikling og trivsel, for en trygg og god oppvekst. Venstre mener derfor det er klok prioritering å gjøre gode barnehager tilgjengelig for alle barn.

Signy Gjærum (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**