Norge trenger Venstre nå

I ei tid der Ap ikke vil svare på om de vil følge Parisavtalen, i ei tid der Høyre og Sp er redde for å miste den «norske» vaffelen og k-en i KRLE, i ei tid der Frp påstår, og er stolte over, at det er på grunn av dem at vi har færre flyktninger, i ei tid der SV og Sp vil bryte ned internasjonale samarbeid som EØS-avtalen og NATO – det er ei tid der Norge trenger et parti som Venstre.

Over hele verden har vi sett en ny skillelinje i politikken. Tidligere har vi fokusert på en venstre og høyreakse, men nå har vi fått et nytt skille som ikke baseres på denne aksen, men et skille basert på nasjonalistisk mot mer globalistisk politikk.

Vi har sett England melde seg ut av EU på den ene siden, og på den andre siden har vi sett EU-forkjemperen Emmanuel Macron vinne valget i Frankrike. Vi har sett Donald Trump innskrenke grensene i USA og vi har sett Justin Trudeau ønske flyktninger velkommen til Canada.

Om ikke like dramatisk, ser vi det noe av det samme skillet i norsk politikk. Både på høyre og venstresiden har vi partier som er mer opptatte av norske interesser enn globale samarbeid. EU har fått et ufortjent stygt bilde på seg i Norge. Folk glemmer at det er på grunn av EØS at vi kan dra på utveksling, kjøpe parmesan og vin og selge fisk til flerfoldige land. Norge uten EU er et land med innskrenkede muligheter.

Parisavtalen som Norge har forpliktet seg til å følge er kjempeviktig, spesielt i ei tid der USA trekker seg unna. Om Norge trekker seg ut av den er det ikke bare fatalt for miljøet og fremtidas arbeidsplasser, det er også noe som vil svekke Norges forhold til de forpliktede landene, og det vinner vi ikke noe som helst på.

Vi ser også denne nye politiske skillelinja i diskusjonen om norsk kultur. Enkelte politikere mener at norsk kultur er uforanderlig og at vi skal holde fast i den så hardt vi klarer. Kristendommen har blitt kjempeviktig symbolsk, til tross for at det blir færre og færre religiøse i landet.

Hva er norsk kultur? Er det viktigste at alle i Norge spiser vafler og går på skolegudstjeneste – eller er det viktigere at vi står opp for inkludering? Hva skjer når vi gjør det vanskeligere å være norsk? Vi får et segregert samfunn, vi får et samfunn med «vi og dem». Det er selve oppskrifta på opprør og mindre trygghet.

Akkurat nå er liberale verdier viktig. I kampen mot høyreekstremisme og økende nasjonalisme trenger Norge Venstre som ønsker å integrere i stedet for å segregere, og som ønsker å samarbeide med andre land i stedet for å stenge verden ute. Vi bor alle på samme planet og vi er alle påvirket av valgene til andre land. Historien burde ha lært oss til nå at globalt samarbeid er en garanti for fred. Valget 2017 vil være dominerende for hvor Norge skal stå i dette spørsmålet.

Venstre er enige med våre liberale venner, Trudeau og Macron: Vi tror at de beste løsningene blir gjort når de er bestemt i fellesskap. Er du enig? Eller er den vaffelkaka det viktigste Norge har å by på?

Av Elise Johansen, leder Tromsø Unge Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**