Det grønne skiftet vil lønne seg

Victor Skimmeland, Foto: Privat

Victor Skimmeland: “Venstres grønne skatteskifte betyr at folk får et valg: De kan fortsette som i dag og bruke skattefradraget til å betale miljøavgift. Eller de kan gjøre noen miljøgrep i egen hverdag og tjene gode penger. Valget er ditt!”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Norge skal omstilles og bli mer miljøvennlig. Forandringene blir store, både i by og bygd, men bilen må vi ikke forby.
Sommerens kanskje minst gjennomtenkte forslag var å subsidiere bensin og diesel for folk som bor langt fra byene. Det var nok godt ment, men det ville ført til at folk flest langpendlet med eksosbil til by og jobb. Hyttefolket ville ha tanket godt opp på vei hjem fra hytta.

Skal vi fortsatt ha spredt bosetting i Norge, slik Venstre ønsker, må vi dekke transportbehovet i distriktene på en miljøvennlig måte. Det nytter ikke å håpe at klimautfordringene går over av seg selv. Tvert imot, vi må sørge for at endringene vi gjennomfører for å kutte utslipp, blir positive i folks liv. Ikke en tung byrde.

Avhengig av bil. Vi som bor eller har hytte utenfor de store byene, er avhengige av bil i hverdagen. Slik kommer det til å være i framtida også. Men løsningen er ikke flere, svarte utslipp fra Nordsjøen på norske landeveier. Løsningen er flere og billigere biler med null utslipp og lang rekkevidde. Disse bilene kommer nå. Og jeg snakker ikke bare om Tesla.
Tesla lager kule biler, men man trenger ikke lenger en stor Tesla for å kjøre miljøvennlig. I sommer kom den første folke-Teslaen med 50 mil rekkevidde og prislapp på rundt 300.000 kroner. Over 8.000 nordmenn har betalt inn forskudd på bilen. Den er populær. Opel har solgt sin folkemodell i flere måneder allerede, med samme pris og rekkevidde. Over 4.000 forhåndsreserverte bilen. Nissan lanserer sin nye og billige langkjører i september. Selv reserverte jeg bilen forrige mandag.

Forurenser må betale. Venstre vil gjøre det billigere å velge miljøvennlig bil og dyrere å forurense. Vi foreslo å gi 5.000 kroner i miljøfradrag på skatten til alle lønnsmottakere. Beløpet er også mye høyere enn hva selv den mest aktive bilist ville brukt på økt bensinavgift. Med null avgift på nullutslippsbiler, ville man sluppet bensinavgiften helt og i tillegg fått 5 tusenlapper i skattelette.

Så vil noen hevde at vi kunne oppnådd mer med bedre kollektivtilbud. Ja, vi skal ha et bedre kollektivtilbud. Men vi skal fortsatt bo spredt i Norge, og derfor må bilen fortsatt være en del av hverdagen. Så kan den gjerne stå i garasjen mens vi som bor i byene tar tog, buss, trikk og t-bane til daglig.

Victor Skimmeland
Sandefjord Venstre