Torps framtid

Torp flyplass
Sandefjord Lufthavn Torp, Foto: Vestfoldguide

Carl-Erik Grimstad vil gi Torp flyplass gode rammevilkår framover og ikke stoppe utviklingen der. Sandefjord Lufthavn Torp er viktig for Vestfold og vår region.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Når FrP, MDG og Arbeiderpartiet braker sammen i en sak om framtiden for Torp flyplass, oppstår det mye rart.

Carl-Erik Grimstad

Det er selvsagt prisverdig at MDG legger miljøaspektet til grunn for sine tanker om flyplassens framtid. Men det går galt når partiet mener at Torp ikke bør utvides. Selv om mye av trafikken derfra går utenlands, er selvsagt ikke dette noe argument for at flyplassen ikke er en betydelig motor for næringslivet i regionen. Har MDG tatt seg bryet med å undersøke med næringslivet selv før det slenger ut slikt? Snakk for eksempel med selskapet Biozin som har etablert seg på Fokserød nettopp på grunn av Torp. Selskapet er forresten en avlegger av Bergene Holm og kommer i fremtiden til å være en betydelig produsent av råstoff for annengenerasjons biodrivstoff til transportnæringen. Hvilket er interessant også fordi framtidens fly kommer til å være drevet på klimanøytral måte. Uten at Torp får mulighet til å følge med, kommer en tredje rullebane på Gardermoen til å være mye nærmere. Og dette fins det knapt en miljøpolitiker i dette landet som ønsker seg.

Det er Gardermoen-utbyggingen som for øvrig er den største trusselen mot Torp, ikke MDG. En tredje rullebane er et prosjekt som blant annet både FrP og AP har stilt seg positive til. Dette vil ha konsekvenser som går langt ut over Nasjonal Transportplan. Skulle slikt skje, vil for eksempel hele vei- og banesystemet rundt Oslo måtte bygges ut – til kostnader som ligger langt over det en utbygging av Torp vil medføre. Dette vil sluke budsjettpostene i samferdselssektoren på en måte som må gå ut over helt nødvendige satsinger i Vestfold/Telemark. Uten en betydelig satsing på Torp, vil hele vår region miste et betydelig momentum. Vi vil i steden måtte hive oss i bilen til Gardermoen. Hvilken kjempegod miljøpolitikk! For øvrig – og dette nevner behendig nok ikke førstekandidaten fra MDG – vil partiet at inntektene fra taxfree-ordningen skal dekkes inn gjennom billettprisene. Dette vil på kort sikt i hvert fall gjøre det av med Torp – som er en ikke-Avionor-eid flyplass.

Torp flyplass

Flypassasjeravgiften (på fattige 80 kroner!), som Arbeiderpartiet forsøker å legge til grunn for Rygges nedleggelse, er et eksempel på at partiet nå er temmelig desperat etter å finne argumenter i en valgkamp partiet er i ferd med å tape. Om noe er faktisk denne avgiften (som var en helt annen enn den Venstre opprinnelig ønsket seg), en lykke for Torp flyplass. Ryanair er tilbake igjen der (selv med avgift), men i en skala som gjør at direktør Michael O’Leary ikke er i posisjon til å presse flyplassen til å danse etter superkapitalistens pipe. AP vet selvsagt dette og benyttet da heller ikke sjansen til å reversere denne avgiften under siste års statsbudsjett-debatt.

Venstre vil at Torp skal ha de beste rammevilkårene. Det vil si full integrering i den nye Vestfoldbanen og på lengre sikt med mulighet til å hente passasjerer på den nye Grenlandsbanen langs kysten helt ned til Arendal. Vi ønsker at Torp skal ta så mye av en økt Gardermoen-trafikk som mulig, det vil si utnytte muligheten for å tredoble trafikken i forhold til i dag. Vi anser Torp som Gardermoens tredje rullebane. Vi ønsker en solid økonomi på flyplassen, med mulighet for taxfree-salg slik det i dag praktiseres. I Arbeiderpartiets program går det fram at partiet ønsker å ”vurdere å la Vinmonopolet ta over driften av taxfree-ordningen når gjeldende avtale utløper og at inntektene til offentlige og private flyplasser videreføres”. Dette vil i praksis være umulig. Det fins ingen mulighet for at Vinmonopolet på noen måte kan kompensere en ikke-Avinorflyplass for inntektene. Skulle AP få gjennomslag for sine ”vurderinger”, vil det i praksis si nedlegging av Torp – så marginalt er overskuddet på flyplassen i dag.

Og det er derfor Venstre med troverdighet kan påstå at vi er Torps beste venn.

Carl-Erik Grimstad
Stortingskandidat for Vestfold Venstre