Bedre vilkår for gründeren

Fotograf Helle K. Hagen

Nora Pernille D. Bruun-Lie er på lag med gründeren. – Vi heier på dem som tør å satse og skape en arbeidsplass for seg selv og noen til, sier hun. Innlegget hennes har også vært publisert i Gjengangeren sist uke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 7 år siden.**

Gründerne gir Vestfold-samfunnet et mangfold av arbeidsplasser og viktig innovasjon. Vi ønsker at flere starter egen bedrift og vil legge til rette slik at flere tør å satse på sin gode idé.

Venstre vil gjøre det så enkelt som mulig for alle å starte en ny bedrift. Derfor vil vi gi fritak for arbeidsgiveravgift for selskap under 5 ansatte i de første 3 oppstartsårene. Derfor vil vi jobbe for at grundere og selvstendig næringsdrivende skal få lik rett til sykepenger og pensjon som andre arbeidstakere.
Venstre vil at alle gründere uansett sektor, skal behandles likt. Vi trenger innovasjon og entreprenørskap i alle deler av samfunnet for å skape fremtidens arbeidsplasser og smartere og bedre løsninger generelt. Derfor heier Venstre på alle nyskapere om det så er banebrytende teknologi eller en privat drevet barnehage, dyktige håndverkere eller andre fageksperter.

Entreprenørskap krever tilgang til kapital, inspirasjon og fagkunnskap. Derfor må det skapes et miljø som bygger opp om det som kan bli morgendagens suksessbedrifter.

Gründere tilknyttet Silicia Incubator

I Horten-området har vi flere slike bedrifter som gründerbedriftene knyttet til Silicia Incubator og gründermiljøet på Bakkenteigen. Vestfold har fostret fantastiske folk og innovasjoner.

Et sterkt, mangfoldig og konkurransedyktig næringsliv er avgjørende for å opprettholde et godt velferdsnivå i framtiden. Derfor vil vi fjerne unødvendige regler og byråkrati og ha rammevilkår og et skattesystem som stimulerer til bedriftsetableringer, arbeidsplasser og norsk privat eierskap.

Venstre har et langt og varig engasjement for å gjøre hverdagen litt enklere og litt mer rettferdig for selvstendig næringsdrivende og gründere. En stemme til Venstre er en stemme til gründeren!

Nora Pernille D. Bruun-Lie
8. kandidat Vestfold Venstres stortingsvalgliste