Trine løftet Tøyen i Stortinget

Jens Bjelkesgatae på Tøyen i bydel Gamle Oslo, Foto: Ole Bruseth

Partileder Trine Skei Grande spurte statsminister Erna Solberg om felles utfordringer og ansvar for å løfte bydelen Tøyen i Oslo. – Vi ser utfordringer som må løses med tiltak som bedre fritidstilbud, tilstedeværende politi og boligsosiale tiltak, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

En dokumentar på NRK dokumenterer at barnefattigdommen og ungdomskriminaliteten øker til tross for Tøyenløftet.

-Bydelen jeg bor i

– Barnevernet gjør en fantastisk jobb. Men oppgavene er stadig mer krevende ressursmessig. Helsetjenestene varsler og økende vold og fattigdom. Dette er bydelen jeg bor i og jeg er bekymret, og sammen må vi finne tiltak som bedrer situasjonen, sier Trine Skei Grande.

Statsminister Solberg anerkjente problemstillingene, og understreket at nå ungdoms- og organisert kriminalitet øker så må varsellampene på. Hun nevnte bl.a. tiltak som tilstedeværende politi, forebygging, skolesatsing og aktivitetstilbud.

Se hele innlegget på Stortinget.no

Ikke gjort nok for de eldste ungdommene

– Det er helt åpenbart at det ikke har vært gjort nok for de eldste ungdommene. Det har vært stillstand i utviklingen av bedre oppvekstvilkårene for barn og unge de siste to årene. Nå er det fire år siden avtalen ble inngått. Det viktigste for Venstre i utviklingen av Tøyen fremover er et større fokus på sysselsetting, barnehage, skole og fritidstilbud, sier fylkesleder i Oslo Espen Ophaug.

• Ophaug og Skei Grande nevner bl.a. følgende behov for bydelen.
  • Økte politiressurser til forebyggende arbeid.
  • Etablering av fritidsklubb for de eldste ungdommene (16-20).
  • Bedre boligsosiale tiltak.
  • Sørge for at rusavhengige mennesker med tunge psykiske lidelser ikke bor sammen med barnefamilier.
  • Nye sysselsettingstiltak.

Tiltak i statsbudsjettet

Nærmere 25.000 lavinntektsfamilier har som følge av Venstres gjennomslag i forrige stortingsperiode fått betydelig lavere barnehagekostnader i år. 33.000 barn har fått billigere barnehage. 18.000 barn har fått gratis kjernetid.

– Dette er tiltak som er viktige i områder med barnefattigdom. Dette er tiltak vi styrker ytterligere i vårt forslag til statsbudsjett. I tillegg må vi se på tiltak for ungdomsmiljøene, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**