Retorikken i det offentlige ordskifte

Marius Skeie

Justisminister Sylvi Listhaugs utspill 9. mars om at «Ap mener at terroristenes rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet,» er ugreit og beklagelig.

At Høyre og Frp har fremmet et forslag om at man administrativt kan inndra statsborger-skap uten domstolskontroll er helt greit i seg selv, men forslaget ble fremmet skjedde før Venstre gikk inn i regjering og er selvfølgelig ikke en del av regjeringsplattformen. Venstre kan ikke stille seg bak et forslag som svekker folks rettssikkerhet—uansett hvem man er. Forslaget får derfor ikke flertall—selv om intensjonen er aldri så god.

Vi har alle et ansvar for hvordan man velger å delta i det offentlige ordskiftet, enten man er justisminister, lokale folkevalgte og tillitsvalgte med et anstrengt forhold til ytringsfrihet, eller bare har et tilfeldig forhold til sunn fornuft og alminnelig folkeskikk på sosiale medier.

Derfor er det skuffende å lese at lokallagsleder for Ap i Tinn dagen etter deler et innlegg av Johanna Engen (R) på sin FB-side som lyder slik:

«Etter at FRP kom i regjering har det blitt stuerent å være rasist. Muslim- og kvinnehater. Homohater. Det er stuerent å skjelle ut jenter som uttaler seg offentlig. Haterne får boltre seg fritt på siden til den privatpraktiserende justisministeren. Hun fører an med krenkende uttalelser om alle som er uenig med henne.

En muslimhaterorganisasjon får statsstøtte. En muslim- og kvinnehaternettside blir betalt av rikinger.

Statsminister Erna Solberg vil ikke si om hun stiller seg bak utsagn fra justisminister Sylvi Listhaug om at Arbeiderpartiet setter terroristers rettigheter foran norsk sikkerhet, men tar heller ikke avstand fra det Listhaug skrev på Facebook.

Men hun smiler og smiler.

Må kunne diskutere hvordan vi skal stoppe terrorister uten å trekke fram 22.juli uttaler Sanner. Er det fordi massemorderen tilhører høyresiden, at han var medlem av FRP?

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen. Denne skammens regjering vil gå over i historien som den verste etter 2. verdenskrig.

Nå er det faen meg nok»

Hvis formålet var å overgå Sylvi Listhaug, så har man oppnådd målet, men hvis formålet er å komme seg ut av skyttergravene og føre konstruktiv debatt, så bør man ikke svare med samme eller tyngre skyts enn det man i utgangspunktet reagerer på.

Det er mulig at Sylvi Listhaug ville ha funnet sine lokale overmenn her i Tinn, men la oss være bedre enn som så.

Marius Skeie

Lokallagsleder for Venstre i Tinn.

Leserinnlegg i Rjukan Arbeiderblad 13.03.2018

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**