UTTALELSE: Nasjonal transportplans vedtak om høyhastighetsbaner må følges opp!

Illustrasjon: Colourbox

Nasjonal transportplans vedtak om høyhastighetsbaner må følges opp!

Venstre ser moderne høyhastighetsbaner som et avgjørende viktig samfunnsmessig grep for å binde Norge tettere sammen, knytte oss bedre og raskere til våre naboland og Europa, redusere avstandsulemper, bygge større bo-, arbeids- og kompetanseområder, styrke distriktene og samfunns- og næringsutviklingen over hele landet, samtidig som det vil bidra sterkt til å redusere norske klimautslipp.

Venstre har gått til valg på å bygge moderne høyhastighetsbaner som kan brukes av både godstrafikk og regional- og langdistanse persontrafikk. Slike konkurransekraftige høy­hastighetsbaner vil samtidig bidra til kraftige kutt i norske klimautslipp gjennom overføring av store deler av dagens fly-, bil- og godstrafikk til elektrisk og langt mer energieffektiv drift. Venstre vil modernisere dagens jernbane, og bygge ny infrastruktur som er mer konkurransedyktig. Tog har stort potensial for å bli det foretrukne alternativet på flere strekninger. Framtidas persontog må være ledende på brukervennlighet og kundeservice for å gi passasjerene bedre reiseopplevelser. Raskere og mer moderne togsett vil gjøre reisen enda bedre, og flere vil velge tog fremfor fly og bil. Venstre vil at jernbanen skal være det foretrukne alternativet i transportsystemet, både for nærtrafikk, fjerntrafikk og godstrafikk.

I Nasjonal Transportplan 2018 – 2029 ble det vedtatt at «alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen, Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa. For å unngå feilinvesteringer i det vi bygger må alle strekningsvise utredninger gjøres nå.”

Mangelen på strekningsvise, helhetlige planer, er nå i ferd med å ramme fremdriften i InterCity-utbyggingen. Venstre vil derfor ha fortgang i planarbeidet slik at det er mulig å fatte vedtak om bygging av en eller flere høyhastighetsbaner i løpet av denne stortingsperioden. Dette gir samtidig en raskere ferdigstillelse av InterCity-området som blir en integrert del av et høyhastighetsnett.
Videre forlenging av slike høyhastighetsbaner til Nord-Norge må også utredes, tilrettelagt i flerbrukskonsept for både nærtrafikk, fjerntrafikk og godstrafikk.

Vedtatt av fylkesstyret i Telemark Venstre 09.04.18

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**