Flere trygge parkeringsplasser for sykkel nær hjemmet

Venstres bystyregruppe i Bergen. Fra venstre: Åsta Årøen, Per-Arne Larsen, Njaal Neckelmann, Idun Bortne. , Foto: Jarand Boge

Venstres bystyrerepresentanter, Per-Arne Larsen og Njaal Neckelmann, fikk gjennomslag i Bergen bystyre for flere trygge parkeringsplasser for sykkel. Forslaget ble fremme i en interpellasjon sammen med Harald Berge Breistein (KrF) og Ronja Breisnes (A) i forrige bystyremøte. Les interpellasjonen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Alle sykkelturer starter og slutter med en parkert sykkel.

Bergen har for alvor begynt å satse på sykkel. Satsingen fortsetter nå med opprettelsen av
en permanent bysykkelordning og et styrket sykkel- og mobilitetskontor, samt en storstilt
satsing på det gjennomgående gang- og sykkelveinettet gjennom Byvekstavtalen for Bergen.
Mye bra gjøres, og Bergen har stort potensial til å øke sykkelandelen. Analyser viser at 40
prosent av alle arbeidstakere i Bergen bor mindre enn 5 kilometer fra arbeidsplassen og 70
prosent bor nærmere enn 10 kilometer. Det er gode forhold for sykling året rundt. Det er
også kommet et vell av nye sykler som gjør at mange vil få dekket sine daglige gjøremål vel
så bra med en sykkel som med bil, enten det er familiesykkel, lastesykkel, elsykkel eller en
kombinasjon.

Det er i det siste etablert mange gode sykkelparkeringsplasser ved viktige
kollektivknutepunkt og ved store arbeidsplasser som Rådhuset og Universitetet i Bergen. For
mange vil det likevel være vanskelig å ta sykkel i bruk som fremkomstmiddel på grunn av
vanskeligheter med parkering hjemme. I sentrum og det utvidete sentrum fra Sandviken til
Fjøsanger og Laksevåg, er det tett bebyggelse med svært mange innbyggere. Områder som
Nordnes, Verftet, Sydnes, Hødden, Mølleren, Sandviken, Solheim og Kronstad vil være
eksempel på områder det bør ha stort potensial for flere hverdagssyklister.

I utgangspunktet burde beboere i dette området være blant de letteste å få til å sykle til jobb,
skole og studier, men få i dette området har mulighet til en trygg og tørr parkering av
sykkelen sin. For dem som har lyst til å investere i en god helårssykkel, familiesykkel eller elsykkel,
vil parkeringsproblemer hjemme være en stor hindring. Selv om man låser sykler
godt blir deler stjålet og sykkelen kan bli utsatt for hærverk. Må sykkel stå utendørs uten tak
vil den også fort bære preg av vær og vind.

Tiltak som er ment å hjelpe innbyggere å kunne etablere trygge og tørre sykkelparkeringer i
tettbebygde områder i det utvidete sentrum, vil kunne være et avgjørende virkemiddel for å
få flere til å sykle.

Tekniske løsninger

Det er mange modeller som kan vurderes for å få dette til både i kommunal og privat regi, og
det er et mangfold av mulige løsninger på trygg og tørr parkering. Under Cyclehack i Bergen
høsten 2017 ble en av «hackene» en løsning kalt Bike-box som inneholder et nett av sikkert
cut tex-materiale som kan trekkes over sykkelen og låses. Dette er bokser som kan
plasseres ut i byen og låses med egne låser. Tekstilet brukes i blant annet fengselstjenesten,
sikkerhetsutstyr i politiet, og halsbeskyttelse i is-hockey. Det finnes også en rekke ferdigløsninger
for parkering under tak. En av mange modeller på markedet viser en løsning til fem
sykler under tak, med lås som styres av kort eller app, som krever en halv parkeringsplass
for bil. Det finnes selvsagt også en rekke mer kostnads- eller plasskrevende løsninger. Noen
løsninger er klar til kjøp, andre må tilpasses, mens det er stort potensial for utvikling av enda
flere og bedre løsninger. Med et solid designmiljø både i næringslivet og forskning/utdanning,
og med eget Cyclehack-miljø er det stort potensial for at Bergen kommune som initiativtaker
kan påvirke lokal produktutvikling innen en spennende nisje.

Driftsmodeller

Det er også en rekke mulige driftsmodeller, og kommunens rolle kan variere. Kommunal
fullfinansiering av løsninger er ene ytterpunktet. Driftmodell som boligsoneparkering kan
også være aktuelt. For eksempel at kommunen legger til rette for løsninger innbyggere kan
abonnere på. Tilrettelegging for at private aktører som selger løsninger for sykkelparkering
lager abonnementsløsninger er en annen. Løsninger hvor kommunen kun stiller gategrunn
(parkeringsplass) til disposisjon for innbyggere som ønsker å finansiere løsning i nabolaget
på egenhånd er også et fremskritt.

Boligsoneparkeringen i Bergen kan være et godt utgangspunkt som modell. Hvor kommunen
legger til rette for trygge og tørre parkeringsplasser, og de som ønsker å benytte seg av
plassene betaler en årlig sum. Dette må i så fall dimensjoneres etter behov slik at brukerne
er sikret å få parkert sykkelen sin nær hjemmet.

Boligsoneparkering i Bergen prioriterer parkering for beboere i sentrumsnære områder, og
viktig for å stimulere til bosetting sentralt i byen, og dermed et element i kommunens
fortettingsstrategi. Samtidig innebærer tiltaket en kraftig innstramming i tilgjengeligheten for
fremmedparkering. I arbeidet med å gjøre Bergen til en grønnere by hvor en stadig større
andel av persontransporten skal foregå ved gange, sykkel og kollektivtransport, er utvidelse
av boligsoneordningen derfor ett av flere viktige virkemidler i en fortettingsstrategi. I tillegg
har boligsoneordningen flere andre viktige, positive effekter. Dette handler blant annet om
bedre bomiljø og trafikksikkerhet, samt fremkommelighet for nyttekjøretøy; ikke minst
utrykningskjøretøy. Alt dette vil kunne forsterkes av en satsing på sykkelparkering.

En minimumsinnsats fra kommunen vil kunne være at det avsettes plasser til denne type
parkering i nye byggeprosjekter, og/eller at det er mulig for private å på forespørsel få
omgjort en bilparkeringsplass til fem til ti sykkelparkeringsplasser.

Initiativtaker

Uansett driftsmodell kan også Bergen være en pådriver for at denne type teknologi og/eller
driftsmodeller får seg et oppsving, blir levedyktig på egenhånd og mer tilgjengelig. Ved å
initiere forsknings- eller studentprosjekter for å finne tilpasningsdyktige løsninger som passer
for Bergen, ved å lyse ut åpen konkurranser for beste løsning og modell, eller å ha innovative
anskaffelsesprosesser.

Positive svar fra byråden – mye gjøres allerede

Byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti, var meget positiv til interpellantenes forslag om flere trygge parkeringsplasser for sykler, og i byrådens svar kunne hun berette at det i disse dager monteres flere nye sykkelhangarer på Slettemarken og Møhlenpris. I 2018 skal det brukes en million kroner til sykkelparkering, hvor Møhlenpris blir en slags pilotbydel. I bydelen skal det i løpet av året monteres åtte nye sykkelhangarer med plass til 40 sykler, hvor fire av de åtte hangarene blir klare til sommeren. Senere vil det også bli nye parkeringsplasser for sykler på Nordnes, i Sydnesområdet, i forhold til boligsoneanleggene (i første om gang i Solheim parkeringshus) og ved reserverte bildeleplasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**