Bli med og skap fremtidens Bergen!

Rundholt/Horvei

Hvordan skal Bergen se ut om 5, 10 eller 100 år? Vi vil ha dine innspill til nytt program!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Hei, alle sammen!

Det er en stor glede å kunne presentere 1. utkastet til Bergen Venstes program for perioden 2019 til 2023. Det å skrive et program er et stort arbeide. Programkomiteen har hatt mange møter, og mange politikkområder har blitt diskutert. Vi har også hatt møter og samtaler med en rekke organisasjoner og enkeltpersoner for å få innspill til utkastet dere har foran dere.

Det er mange nye tanker i programmet. Spesielt er ideen automatisk tildeling av barnehageplass den måneden barnet fyller 1 år spennende. En turistskatt for å vedlikeholde de fredede byggene og verdensarven i Bergen er og en tanke vi tror vil få mye oppmerksomhet. Programkomiteen har også tatt ut en del dissenser der vi tenker at det er ekstra viktig at vi får tilbakemeldinger fra organisasjonen om hvilket standpunkt partiet skal ha.

Noen politikkområder må vi fremdeles utvikle litt politikk på. Vi skal skrive et delkapittel under kulturdelen, om museer og samlinger. Vi vil også utvikle mer politikk for utviklingshemmede.

Noen momenter har vi valgt å ikke ta med i dette førsteutkastet. Noen forslag mener vi har blitt for lokale, som spesifikke veireguleringer på Laksevåg. Andre spørsmål er vanskelige. Spørsmålet om å tillate salg av rusmidler i sprøyterommet skapte temperatur i programkomiteen, uten at vi har valgt å ta stilling til dette i dette tidlige utkastet.

Vi håper at du har lyst å bidra til å gjøre programmet best mulig. Du kan sende inn dine forslag til [email protected]. Siden dette er et førsteutkast, ber vi deg på dette tidspunkt om å se bort fra rent redaksjonelle endringer, men heller fokusere på innhold dere føler at mangler – eller som dere ønsker å endre. Vi kommer til å jobbe flittig med uttrykk og med å gjøre teksten best mulig utover høsten. Med tanke på den meningsutvekslingen vi nå skal gjennom venter vi med et introduksjonskapittel – siden vi mener at dette bør gjenspeile den politikken programmet inneholder.

Med beste hilsen
Heine Johansen
Leder av programkomiteen i Bergen Venstre

TRYKK HER FOR FØRSTEUTKAST TIL PROGRAM FOR BERGEN VENSTRE 2019 – 2023

Lurer du på hvordan du kan sende inn dine innspill? Det er heldigvis veldig lett! Bruk dette enkle skjemaet og sendt forslagene til [email protected], så ordner vi resten.

Forslagsstillers navn:

Type forslag: Endring/Tillegg/Stryk (stryk det som ikke passer)

Sidetall:

Linjenummer: