Norske utslipp av klimagasser gikk ned i 2017

Ola Elvestuen i Lofoten
Foto: Mona Lindseth

Utslippene av klimagasser i Norge gikk ned med rundt 1,7 prosent, eller i underkant av 900 000 tonn CO2-ekvivalenter mellom 2016 og 2017. Det viser foreløpige tall fra SSB.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 6 år siden.**

Den viktigste årsaken er redusert bruk av fossile brensler til veitrafikk [1]. Utslipp fra veitrafikk går ned hovedsakelig på grunn av økt innblanding av biodrivstoff, men også fordi flere velger å kjøpe el- og hybridbiler. Nedgangen fortsetter trenden fra 2016 da utslipp gikk ned med drøyt en prosent eller i overkant 500 000 tonn CO2-ekvivalenter.

– Reduksjonen av norske klimagassutslipp er betydelig i 2017. Det er gode nyheter og et resultat av langsiktig og målrettet politikk for å få ned utslippene, spesielt i transportsektoren. Senest i sommer har vi sett dramatiske utslag av klimaendringene i flere deler av verden, og det er nå helt avgjørende at alle land følger opp forpliktelsene i Parisavtalen og bidrar for å få ned utslippene, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Les mer på SSB.no

Han understreker at Norge går foran og viser at klimatiltak i transportsektoren nytter.

– Vi skal øke tempoet i arbeidet med å utvikle nullutslippsløsninger og kutte utslipp i alle sektorer, sier Ola Elvestuen

– Målet fremover er å øke tempoet i arbeidet med å utvikle nullutslippsløsninger og kutte utslipp i alle sektorer, både i Norge og internasjonalt, fortsetter Elvestuen.

I tillegg til økt innblanding av biodrivstoff har den grønne omleggingen av engangsavgiften siden 2013 og de blågrønne partienes elbilpolitikk bidratt til å redusere utslipp fra veitrafikk. I 2017 var rundt 20 prosent av nybilsalget elbiler og rundt 18 prosent ladbare hybridbiler.

– I sist oppdaterte tall for 2018 utgjorde elbiler rundt 26 prosent av nybilsalget i Norge. Dette viser at vi er på rett vei mot målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025, sier Elvestuen.

Arbeidet for å øke andelen lav- og nullutslippsbiler har vært en hovedsak for Venstre i en årrekke. Venstre er stolt av at den norske elbilpolitikken fører til at norske forbrukere velger nullutslippsløsninger, og vil fortsette å føre en aktiv avgiftspolitikk som sørger for at flere velger dette.

Venstre vil

• videreføre avgiftsfordeler for utslippsfrie kjøretøy inntil de er konkurransedyktige, minst fram til 2025
  • gjøre miljøvennlig drivstoff konkurransedyktig ved å øke kostnaden ved bruk av fossilt drivstoff
  • miljødifferensiere bompengesatser og fergesatser slik at utslippsfrie kjøretøy betaler maks halv bompengesats som et varig prinsipp
  • sørge for god infrastruktur for hurtiglading og normallading i hele landet, også for tyngre kjøretøy, fartøy og tog
  • innføre et krav om at alle bensinstasjoner skal tilby miljøvennlig drivstoff
  • innføre påbud om at alle nyanskaffelser av biler i det offentlige skal være nullutslippsbiler, så lenge det finnes modeller for dette i markedet. Unntak gis nødetatene og Forsvaret

[1]Utslipp fra forbrenning av biodrivstoff teller som null i det norske utslippsregnskapet, men den globale utslippseffekten av enkelte typer biodrivstoff vil kunne avvike fra dette, blant annet på grunn av risiko for indirekte arealbruksendringer. I 2017 økte bruken av avansert biodrivstoff produsert av avfall og rester, som ikke er forbundet med slik risiko. Regjeringen jobber med virkemidler for å øke bruken av avansert biodrivstoff med høy klimaeffekt, og raskt redusere bruken av biodrivstoff produsert fra palmeolje.