Løfter fram leselyst på skolebibliotek

Den blågrønne regjeringen gir nå 14 millioner til lesetiltak ved skolebibliotek i 27 kommuner., Foto: Prohic Dino, Kunnskapsdepatementet.

Den blågrønne regjeringen gir nå 14 millioner til lesetiltak ved skolebibliotek i 27 kommuner. – Vi gir et løft for bibliotek som gjør en flott jobb med å være levende hus som fremmer leseglede og fellesskap, sier kulturminister Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 5 år siden.**

Infografikk: Søndagsåpne bibliotek
Regjeringen styrker aktiviteten ved en rekke bibliotekrundt om kring i landet. Mange lokalpolitikere i Venstre jobber også for at bibliotekene skal være søndagsåpne.

Hun understreker at dette ikke er en påskjønnelse for de beste bibliotekene. Over hele landet ser vi hvordan bibliotekene gjør en god jobb med å være levende hus som fremmer leseglede, integrering og er møteplasser for dialog og debatt, lek og fellesskap.

Styrker bibliotekene

Regjeringen har bevilget 14 millioner kroner i statsbudsjettet 2018 til lesestimuleringstiltak for barn og unge i skolebibliotek og folkebibliotek som benyttes som skolebibliotek. Utdanningsdirektoratet har lyst ut midlene, og hvilke kommuner som får tilskudd blir offentliggjort 22. november. Se liste nederst i nettsaken.

– I dagens informasjonssamfunn er det kanskje viktigere enn noen gang å strekke seg mot kunnskap og dannelse, og det er en rolle som vi må gi bibliotekene mulighet til å fylle. Derfor gleder jeg meg over at vi nå styrker aktiviteten ved en rekke bibliotek.

Les også: Intervju med Trine Skei Grande hos Norsk Bibliotekforening.

Bliotekene gjør en god jobb med å være levende hus som fremmer leseglede, integrering og verdifulle fellesskap.

Trine Skei Grande

Regjeringsplattform med biblioteksatsing

I Jeløya-plattformen varslet regjeringen en satsing på bibliotekene. Nå får 27 kommuner tilskudd til sine skolebibliotek (45 søkte). Dette er kommuner som har gode prosjekter og en plan for bruk av skolebibliotek som en del av opplæringen.

– Bibliotekene er viktige for å styrke elevenes leselyst og leseferdigheter. Her får de lett tilgang til ny kunnskap i litteratur og kultur. Elevene får mulighet til å utforske og gå i dybden på ulike temaer. Tilskuddet til skolebibliotek er del av regjeringens satsing på tidlig innsats. Derfor er bibliotek på barnetrinnet prioritert, men tiltak rettes også mot ungdomstrinnet, opplyser Skei Grande.

Fakta: Søkere som får tildeling i 2018

Austrheim kommune