Valg 2019: Venstre med lokale kandidater i 235 kommuner

- 92 prosent av befolkningen i norske kommuner kan velge kandidater fra Venstre. Dette er kandidater som er opptatt av gode lokalsamfunn der folk bor, sier Venstres generalsekretær Marit H. Meyer. , Foto: Olav Heggø

– En fantastisk innsats fra tillitsvalgte i hele landet har gitt Venstre kandidater i 235 kommuner. Dette betyr at vi er godt rustet til høstens valg, med en lang rekke kandidater som er opptatt av gode lokalsamfunn der folk bor, sier Venstres generalsekretær, Marit H. Meyer.

Venstres generalsekretær understreker at det fortsatt kan komme endringer i sluttfasen. Fristen for å levere inn listene til høstens lokalvalg gikk ut 1. april kl. 12:00.

Stort lag

– Vi har nå på plass et stort lag av lokale kandidater i hele Norge. Dette har vært en enorm dugnadsinnsats fra lokale og nasjonale ildsjeler rundt om kring i hele Norge. Vi har nå på plass selve grunnmuren for lokalvalget. Dette er kandidater som er opptatt av gode lokalsamfunn, der vi satser på skolen, tar vare på naturen og skaper flere arbeidsplasser der folk bor, sier Meyer.

92 prosent av befolkningen i norske kommuner kan velge kandidater fra Venstre. Dette er kandidater som er opptatt av gode lokalsamfunn der folk bor.

Marit H. Meyer

Kandidater i over 92 prosent av kommune-Norge

– I 2015 hadde vi lokale kandidater i 317 kommuner. Det var det høyeste antall lister partiet har hatt siden valget i 1971.

En rekke kommuner har slått seg sammen siden 2015. Det er nå 72 færre kommuner i Norge.
– I 2019 har vi rene Venstre-lister i 223 kommuner. Det innebærer at over 92 prosent av befolkningen i norske kommuner kan velge kandidater fra Venstre. I tillegg har Venstre felleslister i 12 kommuner, opplyser Meyer.

Overraskelser

I fire kommuner er det mer enn ti år siden Venstre har hatt lokale kandidater. Det gjelder Hattfjelldal (1991), Selbu (1995), Øksnes (1999) og Hemnes (2007).

– Blant kommuner med mer enn 10.000 innbyggere er det bare Hå i Rogaland og Hammerfest i Finnmark der Venstre ikke har liste, opplyser Meyer.

Fakta: Lokalvalget 2019

• Venstre stiller egen liste i 223 kommuner. I tillegg har partiet felleslister i 12 kommuner.
  • Venstre stiller liste i samtlige fylker.
  • Det er 72 færre kommuner i Norge sammenlignet med 2015. Venstre har 94 færre lister enn sist.
  • Innbyggere i 235 kommuner kan stemme Venstre til høsten. Det tilsvarer over 92 prosent av befolkningen.
  • 223 kommuner har rene Venstre-lister.
  • I 2015 stilte Venstre til valg i 317 av landets 428 kommuner. Det var det høyeste antall lister partiet har hatt siden valget i 1971.
  • I 2015 fikk Venstre et valgresultat på 5,5 prosent og 542 kommunestyrerepresentanter.