Venstre vil stanse naturtapet

Foto: Hanne Tveit

I følge en fersk FN-rapport står minst en million av verdens åtte millioner arter i fare for å bli utryddet. Venstre vil snu utviklingen, sier Njaal Neckelmann og August Simonsen fra Venstre.

Det er mange årsaker til at naturmangfoldet er truet, men den største utfordringen, foran både klimaendringer og overforbruk, er endringer i arealbruken. «Endringer i arealbruken» kan høres diffust ut, men er bare en vanskelig måte å si at vi har bygget ned naturen, og at planter og dyr har blitt erstattet med asfalt og betong. Om vi vil redde naturmangfoldet er det viktigste vi kan gjøre å føre en god og effektiv arealpolitikk.

I fremtiden må vi bygge Bergen på en smartere måte.

Selv om problemet er globalt, er løsningene lokale. Det er verken FN eller Stortinget som bestemmer om det skal bygges ned et naturområde i Bergen for å gi plass til et kjøpesenter. Det er det bystyret som gjør.

Vi bergensere må bli flinkere til å utnytte arealene våre på en bedre måte. De siste 50 årene har byen blitt mer spredt og vi bruker faktisk dobbelt så mye areal per innbygger som Oslo. Bit for bit har byen est utover leveområdene til dyr og planter. Slik kan vi ikke fortsette.

I 2017 var det registrert 149 truede arter i Bergen. En av disse er den nå truede elvemuslingen. Før var elvemuslingen å finne over hele Europa, men perlejakt og forurensing har gjort at den har blitt sterkt truet. Nå finnes halvparten av den gjenværende europeiske bestanden i Norge. Denne arten lever blant annet på Haukås, og er en av de artene som vi i Bergen har et særlig ansvar for å redde. Skal vi klare å ta vare på naturen må vi sørge for at leveområdene dens og andre truede arter ikke blir ødelagt av utbygging.

En god arealpolitikk går blant annet ut på å ta hensyn til at mange arter er avhengige av større, sammenhengende naturområder for å overleve. Dette gjør at menneskelige utbygginger blir en dobbel trussel: For det første forsvinner dyr og planter fra de områdene det bygges i, og for det andre skaper nye veier, kjøpesentre og boligfelt barrierer som ødelegger sammenhengen i naturområdene. Hver for seg kan hvert inngrep virke lite, men over tid blir de samlede konsekvensene skremmende store.

I fremtiden må vi bygge Bergen på en smartere måte. Det betyr at vi må bruke arealene våre mer effektivt i stedet for å ta av nye naturområder. I tillegg til å være bra for artsmangfoldet har en tettere by også mange andre fordeler, som for eksempel mindre transportbehov, mindre bilkjøring, mindre klimagassutslipp og bedre folkehelse. God arealpolitikk er altså ikke bare bra for naturen, det gjør også at byen blir bedre, tryggere og triveligere for oss mennesker.

Vårt mål er at ingen arter skal dø ut i Bergen. Da trenger vi politikere som tar vare på naturen, og som tør å sette foten ned for byspredning.

August Simonsen, ungdomskandidat for Bergen Venstre
Njaal Neckelmann, bystyrerepresentant for Bergen Venstre