Sommerhilsen fra Erlend Horn

Erlend Horn er gruppeleder for Venstre i bystyret. , Foto: Hanne Tveit

Jeg er stolt av det Venstre har fått til i Bergen de siste fire årene.

Kjære bergensere og liberalere, det går mot sommer, selv om det ikke virker slik når vi titter ut. Bergensklimaet slutter aldri å engasjere, men de siste årene har det globale klimaet tatt minst like mye plass i media som været.

Infografikk Oppgaven vår generasjon står overfor er formidabel: Vi skal begrense de globale klimaendringene samtidig som vi skal få folk med på et grønt skifte i økonomien. Ferske rapporter viser at vi må kutte mer utslipp, gjøre mer for å hindre at planter og dyr blir utryddet og jobbe hardere mot forurensing i havet enn vi trodde for bare få år siden.

Det er likevel mange lyspunkter: Norge har sluttet seg til EUs ambisiøse klimapolitikk og folk flest har fått et større engasjement for å ta vare på naturen vår. Derfor er jeg stolt av hva Venstre har fått til i Bergen de siste fire årene.

Klimakampen utkjempes i byene og bergenserne leder an: Biltrafikken er redusert, køene i rushtiden er halvert, vi har den høyeste andelen elbiler i Norge, Bybanen bygges ut og ingen kutter mer i sine klimagassutslipp enn Bergen. Samtidig ser vi at handelen i sentrum vokser, kulturlivet blomstrer og stadig flere ønsker seg en grønn og levende by.

Politikk er hardt arbeid og Venstrefolk jobber hardere enn de fleste. Selv om vi er et lite parti, har vi hatt stor påvirkning på utviklingen i Bergen siden 2015. Vi har snudd opp ned på ruspolitikken, vi har nå den beste byluften på femten år, stadig flere reiser kollektivt og for første gang får alle som ønsker det en barnehageplass i sin egen bydel.

Med Venstre går Bergen i riktig retning.

Nettopp derfor blir høstens valg så spennende. Vi i Venstre har tidligere hatt et godt samarbeid med Høyre, men det siste halve året har vi vært vitne til en snuoperasjon ingen har sett maken til. Høyres Harald Victor Hove ønsker seg en «ny kurs» for byen vår og kjemper mot begrensinger på biltrafikken, mot å ta vare på naturområder og mot videre utbygging av Bybanen. Det at Folkeaksjonen nei til mer bompenger gjør det godt i Bergen har åpenbart gitt Høyre panikk, for nå kappes kandidatene deres om å ta avstand fra sine egen politikk.

«Bergen har ikke råd til Bybanen», uttalte Høyre til NRK tidligere denne uken. Jeg vil snu på det og si at Bergen ikke har råd til å la være å bygge. Alt tyder dessverre på at Høyre vil ofre Bybanen til Trym Aafløys FNB for å få tilbake byrådsmakten. Jeg håper alle som vil ha en grønn og levende by med full trøkk på utbyggingen av Bybanen heller stemmer Venstre til høsten.

Erlend Horn
1. kandidat for Venstre