Utsett nye tunneler mellom Arna og Trengereid!

Gunhild Berge Stang og Geir Kjell Andersland, 1. og 2. kandidat for Vestland Venstre 2019, Foto: Bård Mangerøy

Av Gunhild Berge Stang, Vestland Venstres fylkesordførerkandidat og
Geir Kjell Andersland, Vestland Venstres 2. kandidat til fylkestinget

Vestland Venstre prioriterer rassikring og veisikkerhet,

fremfor å bruke ressurser på å gjøre gode veier bedre. Derfor støtter vi en utsettelse av nye tunneler mellom Arna og Trengereid, slik også BA gjør på lederplass 10. juli.

11 MILLIARDER DYRERE

Statens vegvesen har bedt om ytterligere fire milliarder kroner for å bygge ny vei og jernbane mellom Arna og Stanghelle. Prosjektet med å bygge ny Bergensbane og E16 har dermed økt med elleve milliarder siden dette prosjektet ble presentert på Arna stasjon i 2014.

FORFORDELING

Vi vet av smertelig erfaring at Samferdselsdepartementet ikke har samme vilje til å øke fastsatte bevilgninger på Vestlandet som hvis dette gjaldt prosjekter østpå.

Når Fornebubanen blir dyrere enn antatt, sitter merbevilgningene løst i de departementale lommer. Men når Bybanen blir dyrere, og det bare med utgangspunkt i en prognose, er det kroken på døren. Resultatet blir at bybanen stanser ved Oasen fremfor å videreføres til Spelhaugen, det viktigste utbyggingspotensialet i den store bydelen Fyllingsdalen. Dette er både geografisk forskjellsbehandling og kortsiktig klima- og transportpolitikk.

ØSTLANDET FÅR 12 GANGER SÅ MYE SOM VESTLANDET

Vi har stor forståelse for at byrådsleder i Bergen, Roger Valhammer mener at om det skal kuttes på samferdselsfeltet, så må det først skje på Østlandet. En mer rettferdig fordeling av nasjonale samferdselsesmidler må bli et viktig mål fremover. For å oppnå dette er det imidlertid behov for et mye større engasjement fra Vestlands nasjonale politikere enn hva som hittil har skjedd.

Men akkurat i dagens situasjon bør det ikke være en viktig sak å kjempe for den såkalte «Rolls-Royce»- løsningen mellom Arna og Trengereid. Fra Arna til Trengereid er den eksisterende veien av god standard sammenliknet med andre veier i nye Vestland fylke. Det er ikke rettferdig overfor de bilister som må bruke rasutsatte veier å prioritere den minst utsatte strekningen. Det er fra Trengereid og videre at det er størst behov for å rette ut veien og gjøre den mindre ulykkesutsatt.

Skinnegang fra 1900

For jernbanen er det mest å hente ved å starte fra Arna og østover. Dette fordi man her kan følge opp dobbelttunnelen fra Ulrikstunnelen og fordi farten her i dag er lavest med mange svinger. Da jernbanen ble bygget var det helt andre krav til fart og ikke samme muligheter som i dag til å lage lange, rette tunneler.

YTTERLIGE UTSETTELSER?

I tillegg vet vi at Banenor ikke har fullfinansiert sin del. Dermed kan det bli tale om ytterligere utsettelser. Det er uforsvarlig å vente på når vi ser hvor kraftig prisene øker år for år. Men det vil være mye å spare på å sprenge begge tunnelene parallelt.

Vi foreslår derfor at det inngås en avtale med Banenor om å begynne med dette når de er klar, selv om veitunnelen lenger øst ikke er ferdigstilt og Statens vegvesen ikke kan ferdigstille denne delen av veien umiddelbart.

Steinsprang ved Trengereid

Uansett handler