Bysykkelen «Ruben» tildelt Hordaland Venstres miljøpris for 2019

Fra utdelingen av prisen på Festplassen. Byråd Julie Andersland, fylkesleder Åsta Årøen, miljøvernminster Ola Elvestuen, alle fra Venstre, samt driftsansvarlig i Bergen bysykkel, Roald Sandstad, Foto: Tallak Rundholt

Hvert år, de siste 15 årene, har Hordaland Venstre delt ut en miljøpris i løpet av sommeren. Nå er årets vinner kåret og prisen ble delt ut av selveste miljøminister Ola Elvestuen i dag lørdag. Driftansvarlig for Bergen Bysykkel, Roald Sandstad var synlig stolt under overrekkelsen på Festplassen.

Les hva Bergensavisen skriver om saken 17. august

29. juni var det ett år siden Bergen Bysykkel åpnet sitt anlegg i Bergen, og tilbudet blir stadig mer populært.Etter ett år har flinke, grønne «Ruben» – en enkelt sykkel innenfor bysykkelordningen – fraktet bergensere (og tilreisende) hele 1876 turer! Totalt sett har bysykkelordningen bidratt til 440 000 sykkelturer på ett år.

Bysyklene har vært en åpenbar og synlig suksess som beviselig øker (og fortsatt vil øke) sykkelandelen i Bergen. Dette er god miljøpolitikk i praksis, og sykkelen Ruben har beviselig bidratt aller mest.

Bysyklene har blitt en suksess ikke minst fordi antall sykler og stasjoner har økt og gjør at det alltid er en tilgjengelig sykkel. Dette skaper et forutsigbart tilbud som det er lett å velge å benytte seg av. Flere har blitt hverdagssykelister.

Bysykkelordningen brukes av langt flere enn bergensere. Bergen sentrum er en viktig lokalisering for mange arbeidsplasser, og også andre hordalendinger fra omegnskommunene kan ses daglig på en bysykkel. Indirekte er bysykkelen en forlengelse av kollektivtransporten, man kan ta buss til sentrum og sykle videre til sin arbeidsplass. Flere sykler, og dette er en utvikling Hordaland Venstre ønsker å støtte opp om. Det er enkelt og praktisk, man kan etter bruk bare sette sykkelen i et stativ og slippe å bekymre meg for tyveri, punktering etc. Gjennom bysykkelordningen har man fått vist at miljøpolitikk er noe annet enn å gjøre livet vanskelig for folk flest.

Bysyklenes eget motto er: «Bysykkel er et supplement til andre former for transport rundt i byen. Raskt, moro og miljøvennlig.» Hordaland Venstre kunne ikke være mer enig! Årets miljøpris går derfor til bysykkelen «Ruben».

Kontaktperson: Fylkesleder Åsta Årøen, 995 22 847

Kilder:

Sakset fra e-post sendt ut til brukerne av bysyklene 1. juli i forbindelse med ettårsdagen:

Ett år oppsummert:

Antall turer: 440 000

Flest turer på én dag: 6845 (5. april)

Mest populær: Møllendalsplass til Nonneseterplass?

Nest mest populære tur: Nonneseterplass – Møllendalsplass ‍♂️

Mest brukte stasjon: Møllendalsplass

Timer brukt på bysykkel: 61 380

Mest brukte sykkel: Ruben (1876 turer)