Venstre vil ha slutt på nattmatforbudet

Forbudet mot salg av natt etter kl. 2 er meningsløst og potensielt brannfarlig, mener Venstre.
– Vi bør gjøre det så enkelt som mulig å få tak i mat på vei hjem fra byen, slik at vi unngår at folk kommer hjem og lager mat i fylla, uttaler Venstres ordførerkandidat Boye Bjerkholt.

Abid Raja, Javed Iqbal (Minuttburger), Kamel Latif (Saf-Saf) og Boye Bjerkholt diskuterer nattmatforbudet i Lillestrøm
Abid Raja, Javed Iqbal (Minuttburger), Kamel Latif (Saf-Saf) og Boye Bjerkholt diskuterer kebabringen

I Lillestrøm sentrum innenfor det som har fått navnet “kebabringen”, er det ikke lov å selge nattmat etter kl. 2, selv om utestedene er oppe til kl. 3. Samtidig er det gjort unntak for bensinstasjonene som kan holde åpent og selge mat døgnet rundt.

– Da nattmatforbudet ble innført, var en del av begrunnelsen at man ønsket å unngå opphoping av mennesker etter at utestedene stenger kl. 3. Nå ser vi at trengselen har flytta seg til bensinstasjonen i stedet, forklarer Bjerkholt.

Abid Raja og Kamel Latif bestiller kebab

– Lillestrøm har et veldig kompakt sentrum og et kompakt uteliv. Kebabringen har både ført til at flere lager mat i fylla og til at folk i større grad oppsøker bensinstasjonene utenfor sentrum på nattestid. Det første er brannfarlig. Man bør aldri bruke komfyr etter en fuktig tur på byen. Det andre bidrar til at utelivsstøy sprer seg til flere steder i byen og at politiet må spre ressursene sine, sier Bjerkholt.

Torsdag var stortingsrepresentant Abid Raja (V) på besøk i Lillestrøm, og tok turen innom en av byens kebabsjapper for å spise lunsj.

– Må dere stenge klokka 2? Og så kan utestedene selge øl til klokka 3? Det er jo helt meningløst, utbryter Raja etter å ha fått forklart hvordan regelverket er

Javed Iqbal ved Minuttburger og Kamel Latif ved Saf-Saf forklarer at de må jage ut gjestene sine på slaget klokka 2. Det skaper ubehagelige situasjoner.

– Det er ille at folk ikke engang kan spise opp maten sin i fred. Nå er det på tide at vi fjerner nattmatforbudet. Da gjør vi livet enklere for folk som er ute på byen, vi fjerner den urettferdige særbehandlingen av bensinstasjoner, og vi bidrar til færre brannfarlige situasjoner i hjemmene til folk. Det er vinn-vinn-vinn, avslutter Bjerkholt.