– Umulig å stemme Høyre i år

Foto: Hanne Tveit

Som borgerlige velgere i Bergen stemmer vi på Erlend Horn og Venstre 9. september, skriver Trond Gullaksen og Tom-Arne Furnes i BT.

Vi er mange som i utgangspunktet er for privatisering, valgfrihet og fleksibelt arbeidsliv. Som ønsker private initiativ velkommen, enten det er i sykehjemssektoren eller på byens kulturscener. Som ser på skjenkepolitikk først og fremst som næring, og som mener trygg og ansvarlig økonomi er avgjørende for hvem som bør styre kommunen vår.

Da stemmer vi kanskje Høyre i år, tenker du? Nei. Det er umulig.

For Trond Gullaksen og Tom-Arne Furnes er det utenkelig å støtte eksosalliansen til Harald Victor Hove. Foto: Vidar Langeland/privat/arkiv

Ikke bare vingler Høyre om byens viktigste samferdsels- og byutviklingsprosjekt, Bybanen. De har også forlovet seg med protestlisten til Trym Aafløy, hvis eneste mål er å gjøre det billigere å kjøre bil inn til og forurense Norges neste største by.

Eksosalliansen til Harald Victor Hove er verken nærings- eller klimavennlig.

«Klima» er nøkkelordet dette valget. Vi hadde nok ikke satt pengene våre på at Erlend Horn skulle ta Venstre til venstre for fire år siden. Men med Venstre i maktposisjon sikres det som virkelig betyr noe: Bybane, grønn og bærekraftig byutvikling og ren luft. Byluften i Bergen har ikke vært bedre på femten år. Trafikken går ned, og sykkelandelen går opp.

Som borgerlige velgere i Bergen stemmer vi på Erlend Horn og Venstre 9. september. Etter vår mening bør Høyre-velgere gjøre det samme, om de så må holde seg for nesen i stemmelokalet.

Fordelen er at politikken blir dratt mot sentrum, og at den samme nesen kan puste ren luft i fire nye år.

Tom-Arne Furnes

Trond Gullaksen

Dette innlegget er et utdrag fra et innlegg publisert i BT 6. september. Innlegget kan leses i sin helhet her.