Nå ligger alt til rette for byvekstavtale i Tromsø

Det er viktig å få på plass en byvekstavtale i Tromsø. Venstre er garantisten for at det skal bli en avtale. Vi har behov for store samferdselsinvesteringer i den største byen i nord, og det er Venstre i regjering som har fått gjennomslag for at byvekstavtalene nå skal inngås med 9 byer (inklusive Tromsø). De totale investeringene vil være på ca 7-8 milliarder kroner i Tromsø. Dette kan kun komme på plass i et spleiselag mellom stat, kommune, fylke og bilistene.

Tromsø har nå fått en mulighet med en byvekstavtale som vi ikke kan si nei til, sier Morten Skandfer.

Arbeidet med byvekstavtale i Tromsø er godt igang.

I nasjonal transportplan (NTP) er det sagt at forhandlingene med å få på plass en byvekstavtale i Tromsø skal gjennomføres. Da er vi avhengig av at vi har et kommunestyre og et fylkesting som er villig til å si ja til bompenger som en del av finansieringen. Vi må få til et spleiselag mellom kommune, fylke, stat og bilistene. Det finnes ingen andre realistiske løsninger. Det er Troms og Finnmark Venstre og Tromsø Venstre klar til å gjøre.

Regjeringen har i avtalen som omhandler byvekstavtalene økt staten sin andel på kollektinvesteringer fra 50% til 66%, og Venstre forventer at dette også tilbys Tromsø. Det vil innebære at det vil komme ca 400 millioner kroner mer til byvekstavtalen, hvor 200 av disse millionene skal gå til å redusere bompengetakstene. Dette er bra for bilistene og det er bra for kommunen og fylkeskommunen. I tillegg har vi unngått bompenger på E8 i Ramfjord på ca 1 milliard kroner. Dette er en bra løsning for alle, sier Morten Skandfer, førstekandidat for Tromsø Venstre ved kommunevalget.

I hovedrapport for transportnett Tromsø så er det lagt opp til inntil 20% kommunal og fylkeskommunal finansiering.

En god fordeling av kostnadene på stat, fylke, kommune og bilister.

Nå ser vi at det er realistisk at ca 3,5 milliarder kroner av totalt 8,0 milliarder kroner er statlige midler (ca 44%). I tillegg kommer Tromsø kommune og Troms og Finnmark sin andel på 1,6 milliarder kroner (20%). Det betyr at bilistene står igjen med å betale ca 2,9 milliarder i bompenger (36%). Dette gjør at vi får en bompengebelasting som er til å leve med i Tromsøområdet. Særlig når regjeringen nå har slått fast at E8 gjennom Ramfjord skal være bompengefri. Det sparer bilistene for ca 1 milliard i bompenger bare der. Vi trenger et moderne veinett i Tromsø som legger bedre til rette for bruk av kollektivtilbudet, bedrer bymiljøet og sikrer at de som bruker bilen slipper å stå fast i kø. Det får vi med en byvekstavtale.

Mange sier at det ikke vil være mulig for Tromsø kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune å finansiere sin andel av byvekstatalen. Vi må huske at andelen på 20% til disse to aktørene er innenfor det som er lagt frem i prosjektet allerede. Statens Vegvesen, Tromsø kommune og Troms fylkeskommune har i samarbeid utarbeidet rapport om transportnettet i Tromsø (som er grunnlaget for søknad om byvekstavtale) som legger opp til inntil 20% kommunal og fylkeskommunal andel i prosjektet. Det er samme nivå som regjeringen nå krever når de skal inngå byvekstavtale med Tromsø.

– Tromsø er i en særstilling blant byer som skal få byvekstavtale. Kun Tromsø har bare buss som kollektivtilbud, alle de andre har togtilbud i tillegg. Vi mener derfor at statens andel i avtalen med Tromsø må økes, slik at den fylkeskommunale og kommunale andelen reduseres, sier Morten Skandfer.

Det er ingen grunn til å så tvil om at det vil komme en byvekstavtale i Tromsø, sier Irene Dahl og Ola Elvestuen

Ingen tvil om at arbeidet med byvekstavtalen i Tromsø har full fremdrift.

Politikere fra forskjellige partier og diverse media har i det siste prøvd å så tvil om regjeringen vil inngå en byvekstavtale med Tromsø. Dette er det ingen grunn til. Regjeringen står fast på at arbeidet med byvekstavtalene i de fem byområdene (inklusive Tromsø) står fjellstøtt.

– Byvekstavtalen i Tromsø er ikke avblåst. Den skal forhandles, og Venstre mener en avtale er helt nødvendig for å gi et viktig løft for folk i Tromsø, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen fra Venstre.

– Klarere kan det ikke sies. I to år har Tromsø vært klar med tiltakene som skal inn i en byvekstavtale. Nå er det opp til kommunestyret å få sendt søknaden til staten, og få forhandlingene raskt igang. Et samlet politisk miljø i Tromsø og i Troms og Finnmark må så snart valget er over løfte frem krav om at forhandlingene raskt kommer i gang. Skal vi løse samferdselsutfordringene i Tromsø må vi ta styring i saken. Vi trenger å få forhandlet avtalen ferdig raskest mulig slik at vi kan få den inn i ny nasjonal transportplan som Stortinget skal vedta våren 2021. Da kan vi være i gang med prosjektet allerede i 2022, sier Irene Dahl, leder i Troms og Finnmark Venstre.

Viktig med politisk skifte i Tromsø.

– Venstre er partiet som jobber for et godt kollektivtilbud. Våre folk i Tromsø Venstre har direkte kontakt med Venstre i regjering og på Stortinget, og samarbeider godt for å finne gode løsninger for Tromsø. Hvis du vil ha et nytt politisk styre i Tromsø, med konkrete resultater for miljøet, skole- og oppvekstmiljøet, bedre kollektivtilbud og flere sykkelstier, så må du stemme Venstre i år, sier Irene Dahl og Morten Skandfer.