Ny byrådsplattform på plass i Bergen

Faksimile, byrådet i Bergen

Erlend Horn sier seg godt fornøyd med Venstres gjennomslag i den nye plattformen.

– Venstre gikk til valg på å bygge en grønn og levende by, med mindre forurensing, lavere klimagassutslipp og mindre biltrafikk. Vi lovet bergenserne en by som baserer seg på bærekraftig vekst både i byutviklingen og i økonomien. Jeg kan si tydelig: Det løftet innfrir vi.

Horn, som var Venstres 1. kandidat ved valget, er også glad for at byrådsplattformen slår fast det som var den viktigste enkeltsaken for Venstre ved valget, nemlig at utbyggingen av Bybanen skal gå som planlagt. Venstres velgere har fått god uttelling for stemmen sin, mener han.

– Våre viktigste løfter til velgerne var mer satsing på kollektivtransport, elbil og sykkel, en enda bedre klima- og miljøpolitikk, en raus politikk for de svakeste, at vi fortsetter å satse på kulturbyen, at vi skal jobbe for nærbarnehage til alle, fortsatt satsing på skolen og flere virkemidler å få mer nyskaping og nye bedrifter. Denne plattformen leverer på alle disse områdene.

Som et liberalt parti er det viktig for Venstre at den nye plattformen har økonomisk ansvarlige rammer.

– I tillegg er jeg glad for at vi gjør alt dette innenfor ansvarlige økonomiske rammer og uten å øke eiendomsskatten.

Sammensetningen av det nye byrådet vil bli klart senere denne uken.

Byrådsplattform Bergen 2019 – 2023 Komprimert