Venstre tar Bergen i en grønn og levende retning i bybudsjettet for 2020

Julie Andersland, gruppeleder for Venstres bystyregruppe i Bergen, Foto: Jarand Boge

I dag vedtok bystyret i Bergen et nytt budsjett for Bergen kommune. Les hele innlegget til gruppeleder Julie Andersland i debatten her.

Vi bergensere har store oppgaver foran oss i årene som kommer. Vi må kombinere vekst med bærekraftig utvikling. Løsningen på klima- og miljøproblemene ligger ikke i å stikke hodet i sanden og være mot den utviklingen som uansett kommer, men i å gjøre veksten bærekraftig og klimavennlig.

Derfor er vi avhengige av en ansvarlig økonomistyring som gjør at det er handlingsrom for politiske prioriteringer også i fremtiden. For å sitere BTs leder fredag 13. desember: «Kommunen har ikkje plutselig fått god økonomi. Difor må alle ansvarlege politikarar halde godt på pengesekken.» Det skal Venstre gjøre og det viser byrådet at de kan. Da Schjelderup- byrådet tiltrådte høsten 2015 var trygg styring av økonomien en av pilarene i byrådsplattformen. Byrådet leverte på dette punktet som resultatene på Kommunal Rapport sitt Økonomibarometer tydelig har vist. Trygg økonomistyring ligger også til grunn for det nye byrådet sin plattform, og byrådets budsjettforslag viser tydelig økonomisk kontroll samtidig som det er rom for viktige prioriteringer. Venstre er glade for at vi klarer dette uten å ta inn mer penger i eiendomsskatt.

Venstre gikk til valg på en grønn og levende by. Det gjenspeiles i dette budsjettet. Byen blir mer levende av et sydende, kokende og mangfoldig kulturliv, og Venstre er glade for at det kommer friske midler til kulturfeltet. Det er økninger både til profesjonelle aktører innenfor film, det visuelle feltet og musikk, mer midler til Amatørkulturrådet som gjør en glimrende jobb for vårt imponerende amatørkulturliv og – ikke minst – en satsing på bibliotek med penger til nye filialer på Sletten og Laksevåg. Bibliotek er den kulturaktøren som når best ut til alle befolkningsgrupper – uavhengig av hvilken bakgrunn man har eller hvor gammel man er. Biblioteket har et tilbud til de minste, til de eldste og til alle imellom. Og bibliotekene brukes tidlig og sent. Det gir en levende by.

Bergen er på god vei mot målet om å bli Norges grønneste storby. Satsingen på en ambisiøs klimapolitikk videreføres i budsjettet. Behovet for å støtte opp under et grønt og bærekraftig næringsliv blir stadig større, og derfor er det viktig at NCE Maritime Cleantech, som bidrar med bærekraftige løsninger for utslippsfri sjøtransport, nå får støtte i bybudsjettet. Med Venstre i byråd øker elbilandelen formidabelt – det er lenge siden vi slo Oslo og nå er vi faktisk i verdensklasse når det gjelder andel elbiler. Det er bra for klimaet, det er bra for byluften og det er bra for bergenserne.

Venstre er glade for at vi sammen med øvrige byrådspartier og budsjettpartnerne SV og Sp har funnet 13 millioner til ekstra satsing for å gjøre Bergen til Norges grønneste storby. Dette vil bidra til å gjennomføre viktige tiltak i Grønn strategi og er en videreføring av arbeidet som har pågått de siste fire årene med reduksjon i biltrafikk, reduksjon i klimagassutslipp og historisk god byluft.

Ordfører, jeg vil takke SV og Sp for konstruktive samtaler og en god budsjettenighet. Sammen drar vi Bergen i en grønn retning, vi tar vare på de svakeste og vi sikrer en ansvarlig økonomistyring. På denne måte gjør vi Bergen til en grønn og levende by. Det er viktig for Venstre og det er viktig for bergenserne.