Ane Breivik er ny leder i Bergen Venstre

Foto: Erika Melhus

21 år gamle Ane Breivik ble på fredag valgt av årsmøtet i Bergen Venstre til å lede lokallaget. Breivik blir med dette den yngste lederen av Bergen Venstre noensinne. Hun overtar etter Jo Lerheim, som går av etter fire år i vervet.

– Jeg er stolt og glad for å få være med og videreføre det viktige arbeidet til Venstre i Bergen. Vi har mange gjennomslag å se tilbake på, og i posisjon drar vi byen vår i en grønn og liberal retning. Nå går vi inn i et mellomvalgsår, og for meg er det viktig at vi bruker energi på å synliggjøre seirene våre og bygge lag slik at vi kan gjøre et enda bedre valg i 2023, sier Breivik

Breivik har det siste året vært nestleder i lokallaget, og jobbet i valgkampen som valgkamprådgiver for Bergen Venstre. Tidligere har hun bakgrunn fra Unge Venstre. I høst ble hun valgt som 1. nestleder i Unge Venstre nasjonalt, og sitter dermed i Venstres landsstyre.

– Det er kult at Venstre våger å satse på meg. Vi har et stort arbeid framfor oss, og det er spennende tider i partiet akkurat nå. Til våren skal vi vedta et nytt prinsipprogram, og mitt håp er at den får et gjennomgående liberalt preg. Da tenker jeg spesielt på EU-saken, der Venstre bør fatte et ja-standpunkt.

Styret i Bergen Venstre 2020-2021:

Styreleder: Ane Breivik
1. nestleder: Heine Johansen