Ny sammensetning av Venstres stortingsgruppe

Foto: Liv Aarberg / Venstre

Venstres stortingsgruppe får en ny parlamentarisk ledelse etter at den nye, blågrønne regjeringen ble etablert. Den nye ledelsen består av Terje Breivik, Ola Elvestuen og Guri Melby.

Elvestuen trer inn i Utenriks- og forsvarskomiteen, Melby i Finanskomiteen og Breivik i Kontroll- og konstitusjonskomiteen.

– Det er en ny parlamentarisk situasjon i landet, som gjør at mye makt flyttes fra regjeringen til Stortinget. Stortingsgruppa får et stort ansvar for å sikre flertall i Stortinget og for å følge opp gjennomføringen av Venstres viktigste saker i regjeringen, spesielt innen klima, natur og den store omstillingen næringslivet vårt skal gjennom, sier Ola Elvestuen.

– Klimakrisen er den største utfordringen verden står overfor, og makten og mye av initiativet kommer nå til å ligge i Stortinget. Det er nødvendig å forsterke innsatsen og øke tempoet i å kutte utslipp både i Norge og globalt, og det kommer Venstres stortingsgruppe til å være de fremste pådriverne for, sier Terje Breivik.

– Ola og jeg er vant til å dele på ansvaret i partiledelsen som nestledere, og vi kommer til å fordele ansvaret mellom oss som parlamentarisk leder og nestleder, også opp mot regjeringen. Det vil gjøre det mulig å følge arbeidet i regjeringen tett, samtidig som vi fortsetter med den utstrakte reisevirksomheten vi som stortingsgruppe må prioritere høyt, fortsetter han.

Venstres stortingsgruppe:

• Terje Breivik, parlamentarisk leder, medlem av Kontroll-og konstitusjonskomiteen
  • Ola Elvestuen, parlamentarisk nestleder, medlem av Utenriks- og forsvarskomiteen
  • Guri Melby, innpisker, medlem av Finanskomiteen og Utdanningskomiteen
  • Ketil Kjenseth, leder av Energi- og miljøkomiteen