Uttalelse fra fylkesårsmøtet: Bygg Grenlandsbanen nå

Kort om KVU for Grenlandsbanen, Jernbaneverket

Vestfold og Telemark Venstres fylkesårsmøte vedtok 9. februar i år en politisk uttalelse som gir sin tilslutning til at Grenlandsbanen må bygges nå.

Høsten 2018 åpnet et nytt dobbeltspor mellom Porsgrunn og Larvik og reisetiden ble redusert fra 34 til 12 minutter. Ett år etter åpningen viser trafikktallene nærmere 1.000 nye reisende per dag på strekningen.

Når en moderne og effektiv transport tilbys viser det seg at publikum vet å benytte tilbudet. Nå er tiden klar for å ta steget videre.

Konseptvalgutredningen for Grenlandsbanen ble levert ferdig utredet sommeren 2016, men fremdeles er ikke en utbygging vedtatt. Ved å knytte sammen dagens Vestfoldbane med Sørlandsbanen vil de reisende kunne får en vesentlig redusert reisetid på strekningen.

Grenlandsbanen blir gjerne kalt genistreken fordi den åpner for store muligheter. I tillegg er det en investering i mennesker, miljø og grønn vekst. En videreføring av Grenlandsbanen til en ny kystnær Sørvestbane vil knytte mer enn 2,5 millioner mennesker tettere sammen.

Reisetiden mellom f.eks. Kristiansand og Oslo vil kunne kuttes fra 4,5 time til 3 timer og 15 minutter. Beregninger foretatt av Asplan Viak viser også at en fullt utbygd Sørvestbane vil kunne spare miljøet for 5,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter over hele avskrivningsperioden (60 år). Dette tilsvarer et kutt på 91.500 tonn per år. Banen vil kunne være klimanøytral i løpet av 15 år.

Vi har ikke tid til å vente. Det må fattes en beslutning om bygging av Grenlandsbanen nå som første trinn i en ny moderne Sørvestbane.

Les mer om Grenlandsbanen her på Jernbanedirektoratets nettsider.