Elbilpolitikken fungerer: Salget av bensin og diesel kraftig ned

El-bil lader
Ny statistikk fra SSB viser at salget av salget av bensin, diesel og andre petroleumsprodukter faller kraftig i januar sammenlignet med de to foregående årene. Salget av petroleumsprodukter i januar 2020 viser en nedgang på 7 prosent fra samme periode i 2019 ifølge SSB. (Foto: iStock)

– Dette er gledelige tall! Vi ser at elbilpolitikken til regjeringen fungerer. Vi har passert 10 prosent elbiler på norske veier, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Salget av fossilt drivstoff stuper. Antallet elbiler vokser kraftig.
– Nesten alle bestselgermodellene i 2019 var elbiler. Nå reduseres også salget av fossilt drivstoff.

Suksess for grønne biler

Rotevatn slår fast at reduksjonen i salg av bensin- og diesel henger sammen med at elbilsalget de siste par årene har skutt i været.

– Les også: Tiltakene som skapte elbil-boomen

– Nesten alle bestselgermodellene i 2019 var elbiler. I 2010 var det litt over 3000 elbiler på norske veier. Det tallet har så å si hundredoblet seg på 10 år. Norge er verdensledende med tanke på markedsandeler for elbiler, og vi ser at det blir et stadig mer naturlig valg for vanlige folk, sier Rotevatn til Nettavisen.

Mindre utslipp

– Endringene i bilsalget gjør at vi ligger godt an til å nå målet vårt, at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen 2025. Dermed gjennomfører vi også viktige kutt i klimagassutslippene.

– Dette er ikke bare positivt for Norge, men også resten av verden. Venstre og regjeringens elbilpolitikk har stor verdi for resten av verden. Både forskere, politikere og bilprodusenter fra hele verden ser til oss for inspirasjon og det norske elbileventyret er med på å drive den globale utviklingen fremover, påpeker han overfor Nettavisen.

Ny statistikk fra SSB(januar 2020) viser at salget av salget av bensin, diesel og andre petroleumsprodukter faller kraftig i januar sammenlignet med de to foregående årene. (Kilde: SSB, 2020)